BMW løfter endelig sløret for en af årets mest spændende bilnyheder: Fjerde generation af 1-serien, der bliver den første med forhjulstræk, men stadig skal være Golf-klassens køremaskine.
Så er spændingen udløst: BMW slipper de første fotos af fjerde generation af den kompakte 1-serie, bayrernes udspil i Golf-klassen.
Når den nye 1-serie er blandt de mest spændende bilnyheder i 2019 skyldes det, at den får forhjulstræk. Det har alle konkurrenterne, men for hardcore BMW-fans er det et følsomt emne, der nærmest kan sammenlignes med at skifte religion. Eller måske rettere frasige sig troen på, at netop baghjulstræk gør BMW til ‘den ultimative køremaskine’.
Men for alle andre end de mest rettroende BMW-disciple er der mening med galskaben. Ved at skifte fra bag- til forhjulstræk slår BMW adskillige fluer med ét smæk:
Pladsen – især på bagsædet – er en akilleshæl i den nuværende 1-serie. Ved at gå over til forhjulstræk og placere motoren på tværs, vinder den nye 1-serie næsten fire centimeters ekstra benplads på bagsædet. Også selv om akselafstanden krymper to centimeter til 267 centimeter og hele bilens længde reduceres med en halv centimeter til 432 centimeter. Brede skuldre og Pia Olsen Dyhr-hår er der også plads til, for bredden øges til 180 centimeter og højden til 143 ditto.
Den nye 1-serie bliver billigere at fremstille. Platformen stammer nemlig fra Mini, der altid har været forhjulstrukket. For BMW er det en kæmpe fordel at kunne benytte Mini-platformen til flere biler. Dén udvikling er i øvrigt allerede i gang, for modeller som 2-serien samt X1 og X2 står også på Mini-teknik.
Endelig har BMW mulighed for både at sælge flere 1-serier og tjene flere penge, når produktionsomkostningerne falder. Fabrikken forventer, at flere forhjulstrukne og billigere modeller kan fordoble salget. Det er ægte win-win situation, og stiller tyskerne bedre i konkurrence med alt fra premium-rivaler som Audi A3 og Mercedes A-klasse til klassens bestseller VW Golf.
1 skal stadig rime på sport
Men hvad med køreegenskaberne, som BMW gerne vil sælges på – lider de ikke under skiftet til forhjulstræk?
Måske – det må komme an på en senere test. BMW hævder selv, at den nye 1-serie kører mere sportsligt end den nuværende model. Tricket er et slags ‘elektronisk spærredifferentiale’, der modvirker hjulspin og udskridninger ved hjælp af motorstyringen. Sammenlignet med elektronisk antiudskridning (ESP), der især fungerer ved hjælp af bremserne, er det angiveligt to til tre gange så hurtigt reagerende. Resultatet er, at man hverken oplever hjulspin eller understyring, hvor forhjulene mister vejgrebet før baghjulene i hurtige kurver. Skal vi tro de tyske bilblade, der allerede har haft lejlighed til at testkøre den nye 1’er, er opgaven løst til perfektion.
Endelig går den almindelige bilkøber slet ikke op i, om den nye bil trækker på for- eller baghjulene. Det viser BMW’s egne undersøgelser, og derfor tør fabrikken godt bryde dogmet om, at en ægte BMW skal være baghjulstrukket. Når konkurrenterne nu klar sig fint med forhjulstræk i kompaktklassen, kan BMW selvfølgelig også godt. I øvrigt kan man faktisk få den nye 1’er med baghjulstræk: De kraftigste udgaver som for eksempel topmodellen M135i med 306 heste trækker på alle fire hjul…
Ny teknik, nyt design
Udover forhjulstrækket vil 1-seriens design helt sikkert også blive diskuteret. Med tværstillet motor bliver proportionerne nemlig grundlæggende anderledes: Motorhjelmen er kortere og alene af den grund kommer 1-serien mere til at ligne de andre biler i klassen. BMW’s designere har tydeligvis arbejdet på at give 1-serien sit helt eget udtryk. Bemærk især kølergrillen med usædvanligt store ‘nyrer’, baglygterne med en ny fortolkning af den klassiske ‘L’ form og den markante kileform med ‘pressefolder’ både øverst og nederst på dørsiderne. De bagerste sideruder rækker også usædvanligt langt bagud i karrosseriet og ender i det BMW-klassiske ‘Hofmeister-knæk’.
En klassisk skønhed vil man næppe kalde 1-serien, men den har flere spændende detaljer og et muskuløst udtryk, som vi glæder os til at se i virkeligheden.
Indvendig byder kabinen også på en ny fortolkning af den ikoniske BMW-førerplads. Basisudgaverne får analoge instrumenter, mens topmodellerne får samme digitale cockpit som BMW for nylig lancerede med 3-serien. Infotainment-skærmen øverst på midterkonsollen kan opgraderes til både at kunne betjenes med fagter og stemme udover det kendte drejehjul mellem forsæderne. Tro mod idealerne – og trafiksikkerheden – bevarer BMW separate knapper og drejegreb til både ventilation og radio. Danke schön siger vi.
1-serien opruster også markant på elektronik. Blandt andet kan du tilkøbe mulighed for at benytte din smartphone som nøgle. Derudover kan bilen proppes med forskellige assistenter som for eksempel adaptiv fartpilot og automatisk parkering, men meget af den slags udstyr kommer til at koste ekstra. Sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og aktiv vejbaneassistent bliver dog standard i Danmark.
To benzinmotorer, tre diesel
BMW holder også fast i fire udstyrsvarianter. Udover basisudgaven Advantage er det Luxury Line, Sport Line og M-Sport. De tre sidstnævnte koster ekstra og finpudser designet med henholdsvis kromdetaljer og sportslige skørtesæt ligesom kabinen opgraderes med bedre sæder og finere indtræk. Fælgene bliver også større end de standardmonterede 16-tommer hjul.
Med tværstillet motor er det auf wiedersehen til BMWs berømte rækkesekser. Vi må nøjes med tre- og firecylindrede motorer, som vi faktisk kender i forvejen. Basis bliver den trecylindrede 118i på 1,5 liter med 140 hk, derefter følger tre dieselmaskiner; 116d med 116 hk, 118d med 150 hk og 120d Xdrive med 190 hk inden M135i runder programmet af. De to mindste motorer kan fås med 7-trins automatgear med dobbeltkobling, mens 120d og M135i har firehjulstræk og 8-trins automatgear som standard.
Fjerde fortolkning af BMW 1-serie kommer denne gang udelukkende med fem døre. Der er salgspremiere sidst i september. Vi kender endnu ikke de danske priser, men tager man pejling efter en ærkerival som Mercedes A-klasse gætter vi på startpriser lige omkring 280.000 kroner. Holder vores vurdering, kan BMW og de andre premium-mærker øge deres markedsandel i den lille mellemklasse som de allerede har gjort det i den store mellemklasse. 1-serien varsler ikke bare nye tider, men også øget konkurrence om kunderne.