BMW er størst blandt luksusmærkerne

biltyve

Mange vil vippe BMW af pinden som verdens bedst sælgende prestigemærke, men for 9. år i træk fastholder bayrerne topplaceringen foran Audi og Mercedes.

Der er fortsat ingen over og ingen ved siden af BMW, når det gælder om at sælge biler til verdens velbeslåede feinschmeckere. For 9. år i træk kan BMW bryste sig af titlen som verdens mest solgte luksusbilmærke med et samlet salg på 1,66 millioner biler i 2013.

Dermed er det lykkes BMW at øge salget med 8 pct. i et år, hvor det meste af bilverdenen har været ramt af dyb krise. Men netop luksusmærker som BMW klarer sig bemærkelsesværdigt godt i nedgangstider. I Kina, hvor BMW og de andre prestigemærker efterhånden sælger flest biler, har bilkøberne nemlig fortsat travlt med at bruge kreditkortene. Især 3-serien og BMWs mindste SUV, X1, trækker salget. Samtidig kan BMW-gruppen glæde sig over, at koncernens andre mærker Mini- og Rolls-Royce også går frem med henholdsvis 1 og 2 pct.

Hos ærkerivalerne Audi og Mercedes jagter man fortsat indædt førerhunden fra Bayern. Både i Ingolstadt og Stuttgart har man offentligt sagt, at man vil fravriste BMW titlen som verdens mest solgte luksusbilmærke inden 2020 rinder ud. Begge steder er planen også den samme: BMW skal tæppebombes med et væld af nye Audi- og Mercedes-modeller, der kan trække flere kunder i butikken. Idéen er at tilbyde BMW-kunder nichemodeller, der måske ikke findes tilsvarende BMW-udgaver af i BMWs showroom om 2-4 år.

Mercedes har momentum
Her har Audi måske de bedste kort på hånden, fordi man som en del af VW-gruppen har adgang til den største pulje af komponenter – fra platforme til motorer. Omvendt har BMW lignende planer om at udvide modeludbuddet, bl.a. ved at introducere en ny serie af mindre og billigere BMW’er med forhjulstræk.

Af samme grund vurderer flere analytikere i bilindustrien, at BMW har gode chancer for at bevare førerpositionen mange år endnu. Faktisk kan den største forandring blive, at Mercedes rykker forbi Audi og op på 2. pladsen. Stjernemærket har tilsyneladende momentum, godt hjulpet af en stærkt sælgende A-klasse og positionen som det bedste sælgende tyske luksusmærke på det enorme amerikanske marked. Mens Audi kan glæde sig over en salgsfremgang på 8 pct. og et samlet salg på 1,58 mio. biler i 2013, havde Mercedes endnu mere fart på med en fremgang i salget på 11. pct. og et salg på 1,46 mio. biler.

De mest solgte luksusmærker i 2013: 

1. BMW: 1.660.000
2. Audi: 1.580.000
3. Mercedes: 1.460.000
4. Lexus: 525.000
5. Volvo: 430.000

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here