Der kommer ingen direkte afløser for elbilen i3. I stedet vil BMW satse på elektriske udgaver af mere konventionelle modeller som 3-serien.
Da BMW lancerede i3 i 2013, var den kompakte elbil på mange måder forud for sin tid. Bilen var og er fuld af nytænkning og anderledes løsninger. For eksempel er store dele af bilen bygget af let, men ultrastærkt kulfiber. Samme materiale som man bygger formel 1 racere af. Kostbart men også kompromisløst.
Hjulene er enorme alufælge på op til 20 tommer. Til gengæld er de usædvanligt smalle for at nedsætte rullemodstanden.
Designet er nærmest radikalt med kantede linjer og små sidedøre til bagsædet, der åbner modsat kørselsretningen. Indvendig ligner i3 heller ikke andre BMW-modeller med sit på én gang futuristiske og spartanske look.
Ikke underligt, at BMW i3 skabte masser af opmærksomhed i 2013 – og faktisk gør det endnu. Her seks år senere ligner den stadig noget fra fremtiden.
150.000 produceret
Men seks år svarer ret godt til en menneskealder i bilverdenen. Derfor melder spørgsmålet sig, om der kommer en ny udgave af i3. Svaret er nej.
“Der findes ingen specifikke planer om en afløser til i3. I stedet skal vi gøre elektrificering mere mainstream,” siger BMW’s salgschef Pieter Nota til Financial Times.
Hvornår det sker, vides endnu ikke. Modellen har en slags særstatus som modelprogrammets ‘spændende outsider’. BMW har også opdateret teknikken flere gange. Blandt andet med kraftigere batterier, der har øget rækkevidden. I starten var den – trods letvægtsteknikken – beskedne 160 kilometer. I nyeste udgave er rækkevidden næsten fordoblet til ca. 300 km efter den realistiske WLTP-norm.
Salget er også fortsat tilfredsstillende. BMW har solgt 150.000 styk over seks år. Absolut godkendt for en model, der bryder med adskillige BMW-dogmer. Kunderne er også glade for modellen – næsten alle vil gerne købe en i3 igen.
13 elbiler i 2023
Den mulighed får de bare ikke. BMW har lovet at tilbyde hele 13 elbiler i 2013, men altså ikke en direkte afløser for den særegne i3. I stedet vil vi se elektriske udgaver af kendte BMW-modeller, fortæller Pieter Nota. Det kan være elektriske udgaver af bestsellere som 3- og 5-serien, flere X-modeller og formentlig også den nye 1-serie.
Dermed vælger BMW en mere forsigtig tilgang til elbiler. Mens i3 benytter teknik specifikt udviklet til elbiler, satser BMW fremover på at udvikle nye modeller, der både kan udstyres med forbrændingsmotorer og elmotorer. Volkswagen-koncernen går en anden vej og har udviklet en specifik platform til elbiler. Det er en dyrere løsning, men gør det også muligt at ‘pakke’ teknikken anderledes og derved udnytte pladsen bedre.