BMW udvikler kørebrille

Glem head-up display – BMW tror at en kørebrille a la Google Glass bliver et hit i fremtidens biler. Men forhindringer skal overvindes, før navigationen hopper op i brillen…

Forestil dig, at pilene fra bilens GPS-vejviser står lige foran dine øjne, mens du kører gennem byen. Sammen med informationer om fartgrænser, nærmeste tankstation, p-plads eller fastfood-restaurant. Alligevel har du perfekt udsyn over vejen, for de små men vigtige informationer popper op for dine øjne inde i dine smarte kørebriller – lidt som det velkendte head-up display, bare bedre.

Det lyder som science fiction. Eller måske snarere som et af amerikanernes mest moderne jagerfly, der delvist kan styres ved hjælp af pilotens øjebevægelser.

Står det til BMW, bliver den elektroniske kørebrille efter navigation, Bluetooth-opkobling og trykfølsomme skærme den næste store dille i vores biler. Sammen med den amerikanske IT-gigant Qualcomm har BMW udviklet en kørebrille, der bedst kan sammenlignes som en mellemting mellem et head-up display og et par Google Glass briller, der kan frembringe informationer i kanten af dit synsfelt.

Teknikken er endnu på prototype-stadiet, men BMW er så langt fremme med kørebrillen, at de afslørede den søndag på Mini-standen på den aktuelle biludstilling i Shanghai. Formålet er at hjælpe chaufføren med at gøre relevant information lettere tilgængelig uden at mindske overblikket i trafikken.

Kørebrillerne, der til forveksling ligner et par klassiske pilotbriller, kan meget mere end blot vise vej. For eksempel viser de med millimeters nøjagtig kantstenen, når du laver en parallelparkering, så du kan undgå at ridse de dyre alufælge.

Ifølge BMW er teknologien bag kørebrillen stort set produktionsklar – man mangler dog et modent marked. Lige den forhindring kan dog også vise sig at være afgørende: Dels skal bilister være klar til at iføre sig et sæt briller, som de måske ikke synes er specielt smarte. Dels kræver teknologien, at man kalibrerer brillerne før hver køretur. Det sker ved kortvarigt at kigge op i loftet – så lærer brillerne præcist, hvor chaufføren er placeret, og kan derefter placere informationerne korrekt i brillernes synsfelt. Spørgsmålet er, om man kan gøre det til en vane for bilejere at iføre sig briller og kigge op i loftet for hver køretur på samme måde som det er blevet vane at spænde sikkerhedsselen?

BMW og Mini vil have os til at tage kørebriller fulde af informationer på i fremtidens biler
BMW og Mini vil have os til at tage kørebriller fulde af informationer på i fremtidens biler

Bliver BMWs kørebrille til virkelighed, forventes prisen at svare til en bedre smartphone – hvilket formentlig kan oversættes til 5.000-7.000 kr.

Læs også: Volvo slipper 100 selvkørende biler løs

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here