BMW vil vinde nyt terræn

bmw offroader

BMW er på vej med en seriøs offroader, der skal udfordre Mercedes G-klasse og Range Rover på både terræn-evner og premium-oplevelse.

BMW øjner nye muligheder for at udvide mærkets appel og gøre en god forretning. Mens vi herhjemme har kastet os over elbiler, er der nemlig fortsat vækst i markedet for store offroadere andre steder i verden. Og det marked bliver kun større, nu hvor den amerikanske præsident Donald Trump har indledt sin ’krig mod elbiler’ og vil fremme biler med store, benzinslugende motorer.

Kongerne af offroad-klassen er biler som Mercedes G-klasse, Land Rover Defender og Range Rover. Enorme luksus-SUVere, der faktisk kan noget i terrænet, selv om de færreste ejere udnytter det. Men de er dyre, nyder prestige blandt velbeslåede kunder som professionelle fodboldspillere og oliesheiker – og så tjener bilfabrikkerne særdeles godt på dem.

Planlagt gennem længere tid

Dén kage vil BMW nu have en bid af, fortæller en anonym BMW-chef til britiske Autocar.

”Vi er opmærksomme på potentialet for sådan en model. Det er mere end bare overvejelser. Vi har planlagt det gennem længere tid. Den vil afgjort få brug for en forbrændingsmotor,” røber vedkommende.

Ikke overraskende skal BMWs terræn-flagskib fremstilles på BMWs fabrik i amerikanske Spartanburg. Dermed slipper den for amerikansk importtold og kan bygges på samme samlebånd, der i dag fremstiller de store SUV-modeller X5, X6 og X7.

Alle tricks i offroad-bogen

Den nye BMW-offroader – med det interne kodenavn G74 – bliver en overbygning på disse modeller. BMW planlægger at benytte alle tricks i bogen for offroadere, så den bliver en reel udfordrer til Mercedes G-klasse og Land Rover. Det betyder bl.a. justerbar luftaffjedring, større frihøjde, forskellige spærredifferentialer, gear med lav udveksling og firehjuls-styring. Der bliver altså tale om et helt andet dyr end BMWs nuværende X-modeller, der er udviklet til mere almindelig kørsel på asfalt.

Kan hedde X8

Navnet kan blive X8, og lige som G-klassen og Land Rover kan den få et rustikt look, der understreger, at den mener det alvorligt ude i terrænet.

Samtidig vil BMW benytte designelementer fra mærkets nye og meget moderne Neue Klasse elbiler for at skabe en tydelig BMW-identitet. Endelig skal finish og kvalitet være absolut spitzenklasse og et helt niveau over den, vi kender fra X5 i dag. Det understreger BMWs ønske om at konkurrere med G-klassen og Range Rover – og at ’X8’ bliver dyr.

Elektrisk på sigt

På sigt forventer BMW at deres terræn-flagskib kommer med flere drivliner. Det kan være rent elektrisk eller som elbil med rækkeviddeforlænger. Her fungerer en forbrændingsmotor som generator til batteriet, mens selve bilen drives af elmotorer.

BMW har ikke haft en ægte offroader i programmet siden model 325, der blev bygget mellem 1937 og 1940 til den tyske hær. Blot 3.225 eksemplarer blev fremstillet.

Tidligere i år lancerede BMW en særlig offroad-pakke til X5 (foto), der med bl.a. mekanisk spær, luftaffjedring, undervognsbeskyttelse og særlige offroad-køreprogrammer gør X5 mere terrænduelig. Pakken har været populær i bl.a. USA, og har utvivlsomt givet BMW appetit på at bevæge sig ind i en ny og lukrativ niche.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here