BMW løfter sløret for X2, der er coupéudgaven af SUV-modellen X1. Teknikken er grundlæggende den samme, men X2 er syv centimeter lavere og viser et nyt og mere ungt formsprog for BMW.
SUV-klassen knopskyder i alle retninger. BMW var blandt pionererne, da de lancerede X6, den rundryggede kloning mellem SUV og coupé tilbage i 2008. Den egentligt selvmodsigende kombination af fart og offroad-egenskaber blev et overraskende hit – især blandt velbeslåede oliesheiker og nyrige russere – og siden har der hersket noget nær anarki i SUV-klassen, hvor selv de mest obskure modeller kan sælges.
BMW X2 er nyeste skud på stammen af nicheprægede SUV-biler. Og et af de mest interessante. Teknikken kommer fra X1, den første forhjulstrukne SUV fra BMW. Platformen stammer oprindeligt fra Mini, og det sikrer både underholdende køreegenskaber og god plads i kabinen, fordi forhjulstrækket betyder, at motoren er placeret på tværs.
Med X2 rykker BMW X1-konceptet i en ung og sportslig retning. Taget er syv centimeter lavere, men med samme akselafstand som X1 skulle både den gode plads og praktiske sans være bevaret. BMWs klassiske formsprog får et twist med nyrer, der er brede i bunden, smallere lygter for og bag og ikke mindst det lave tag, der næsten får X2 til at ligne en hypermoderne ’hot rod’.
Bred og lav
Faktisk er X2 med en højde på 153 cm så lav for en SUV, at den lige så godt kan være en høj hatchback a la 1-serien som en coupéversion af X2. Sammen med en kompakt, men bredskuldret fremtoning med en længde på 436 cm og en bredde på 182 cm minder den om rivaler som Audi Q2 og den kommende VW T-Roc, der også kombinerer den praktiske femdørs-hatchback med stilelementer og den større frihøjde fra SUV-klassen. Begrebet ’city-Jeep’ passer vel bedre her end nogensinde før.
Generne fra X1 er gennemført. Førerplads og instrumentpanel er stort set løftet direkte over fra X1 til X2, inklusive en 8,8 tommers trykfølsom betjeningsskærm, der mod merpris kan opgraderes til at indeholde navigation. Motorprogrammet, der udelukkende kommer til at bestå af tre- og firecylindrede maskiner, kommer også fra X1. I første omgang en enkelt turbobenziner, sDrive 20i med forhjulstræk, 192 hk og en syvtrins automatgear med dobbeltkobling, der også er på vej i et væld af Mini-modeller. Diesel bliver der to af, begge med masser af power og firehjulstræk som standard: x20d med 190 hk eller x25d med 231 hk. Senere følger basisudgaven s18i med trecylindret turbobenzinmotor med 140 hk, forhjulstræk og sekstrins manuel gearkasse.
Kommer til foråret
X2 kommer i tre udstyrsvarianter; basis, M Sport og M Sport X, hvor begge sport-versioner får sænkede undervogne og 19-tommer fælge som standard. Mod merpris kan X2 udstyres med 20-tommer fælge, mens basisudgaven leveres på 17-tommer hjul.
I Danmark bliver X2 ca. 36.000 kr. end tilsvarende udgaver af X1. Det betyder, at basisudgaven sDrive 18i formentlig kommer til at koste omkring 441.000 kr., mens importøren allerede har prissat de første tre modeller, der kommer til landet: sDrive 20i aut. skal koste 500.000 kr., mens xDrive 20d aut. og xDrive 25d aut. koster henholdsvis 600.000 og 720.000 kr., alle priser inklusive levering.
BMW X2 får officiel verdenspremiere på næste måneds biludstilling i Los Angeles og kommer til Danmark i løbet af foråret 2018. Hovedkonkurrenterne bliver Audi Q2, VW T-Roc, Mercedes GLA og den kommende Volvo XC40.
Læs også: X2 lancerer ny stil for BMW