Fra 0 til 2.000 Cactus: Salget af større biler giver større avance for den danske Citroën-importør, der har øget omsætningen med 28 procent.
Med en vækst på 28 pct. i omsætningen er Citroën Danmark højdespringer i en gennemgang af de seneste regnskaber for bilbranchens største virksomheder, som Dansk Aktie Analyse har lavet for Morgenavisen Jyllands-Posten.
Samtidig har virksomheden den bedste forrentning af sin egenkapital med 106 pct. og et nettoresultat på ca. 74 mio. kr., viser gennemgangen af regnskaberne for 2014.
Forklaringen på væksten skyldes, at Citroën sælger større biler end tidligere, og avancen på de større biler er langt bedre end på de små.
”Den primære årsag er, at vi er begyndt at sælge større biler. I 2013 solgte vi mange C1’ere, mens vi i 2014 solgte flere C4 Cactus, der blev årets bil, og Grand C4 Picasso. Det slår hårdt igennem på omsætningen, når man går fra at sælge nul Cactus til tæt på 2.000,” siger brand manager i Citroën Danmark Peter Larsen til Jyllands-Posten.
Han fortæller videre, at udviklingen er fortsat i 2015, og han forventer, at den holder ved i 2016.
Der er dog stadig et stykke vej op til de helt ‘tunge drenge’ i den danske bilbranche. Mens Citroën omsatte for godt 1,6 mia. kr., det rækker til en 10. plads, topper Semler Gruppen, der blandt andet forhandler Skoda, VW og Seat, med en opsætning på knap 10 mia. kr.
Det er mere end dobbelt så meget som nr. to, Interdan, der står for importen af Peugeot og Mitsubishi.
Eneste mærke, der oplevede tilbagegang i omsætningen fra 2013 til 2014, var ifølge opgørelsen Toyota Danmark med et fald på 3 pct. Omsætningen på godt 1,8 mia. kr. rækker dog stadig til en 8. plads over selskaber i den danske bilbranche.
Læs også: Franske svirp til aggressivt tysk design