60.000 kr. for en fabriksny bil med fem døre og plads til den lille familie. Chevrolet sætter ny bundrekord i priskrigen på nye biler.
Trods rekordstort bilsalg fortsætter priskrigen på det danske marked med uformindsket styrke. 2013 var karakteriseret af konstante prisfald på de mindste bilmodeller – og udviklingen fortsætter i det nye år. Denne gang er det den danske Chevrolet-importør, der sætter ny bundrekord ved at sænke prisen for en 5-dørs Chevrolet Spark til 59.900 kr. Dermed er Spark Danmarks suverænt billigste bil. Endda godt og grundigt – Chevrolet underbyder de nærmeste konkurrenter med 10.000 kr. eller hvad der svarer til 17 pct.
Hos den danske Chevrolet-importør siger brand manager Tobias Gerster til jp.dk, at ”det er den almindelige konkurrence, der presser os til det. Konkurrenterne har sat prisen ned, og så er vi nødt til at følge med.”
Chevrolets aggressive prissætning hænger formentlig sammen med, at mærket er på vej ud af det danske marked. General Motors, der ejer Chevrolet, meddelte fornylig, at man trækker Chevrolet ud af Danmark og resten af Vesteuropa med udgangen af 2015. Det kan gøre det svært at sælge Chevrolet-biler de næste to år – med mindre priserne er tilstrækkeligt lave.
Pres på Dacia i miniklassen
Den rekordlave pris på Chevrolet Spark fortsætter februar ud. Den lidt større Aveo er også blevet sat markant ned – fra 120.000 til 99.900 kr. Det gør Aveo til Danmarks billigste bil i mini-klassen – 90 kr. under Dacia Sandero. For Dacia, der er Renaults rumænsk-producerede billigmærke, ligner det udfordring, man næppe kan sidde overhørig. Dacia markedsføres som de billigste biler i de forskellige klasser, så man skal næppe blive overrasket, hvis Dacia snart slår igen i priskrigen.
De 5 billigste biler i Danmark (ex. lev.):
Chevrolet Spark, 5-dørs: 59.900 kr.
Ford Ka, 3-dørs: 69.860 kr.
Suzuki Alto, 5-dørs: 69.990 kr.
Peugeot 107, 3-dørs: 69.990 kr.
Citroën C1, 3-dørs: 74.990 kr.
Læs også: Chevrolet forlader Europa