Ulykkerne vælter ned over Tesla: Færre solgte elbiler, udskudt robottaxa og en pludseligt faldende aktie. Imens øger BYD sine aktiviteter.
Kinesiske BYD, der for alvor bider Tesla i haserne i kapløbet om at blive verdens største producent af elbiler, har haft et par gode uger. Det modsatte er tilfældet for Tesla, der gennem nogle måneder har haft svært ved at få øje på lyspunkter.
Samtidig har Tesla-ejer Elon Musk tonet rent flag ved at erklære sin fulde støtte inklusive et betragteligt månedligt beløb til Donald Trump, Republikanernes kandidat til posten som USA’s næste præsident.
Hvis vi tager Teslas udfordringer først og vender tilbage til Musk:
Da de globale salgstal for andet kvartal blev offentliggjort, var Tesla ganske vist stadig øverst på sejrsskamlen. Men for andet kvartal i træk – hvilket er første gang i Teslas historie – faldt antallet af solgte biler. Fra første til andet kvartal faldt antallet med 4,8 procentpoint til knap 444.000 solgte. Samtidig øgede BYD (Build Your Dreams) sit salgstal med 21 procentpoint til 426.000.
I første kvartal solgte BYD 86.000 færre biler end Tesla, i andet kvartal var forskellen kun 18.000.
Forleden måtte Tesla så udskyde præsentationen af mærkets kraftigt promoverede selvkørende taxa. Robotaxi, som den kaldes, har været en af Elon Musks mange planer de senere år. De fleste meldinger – hvilket ikke er usædvanligt – har dog været kryptiske og ukonkrete. Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg er det tekniske problemer med robottaxaen, der indtil videre har udskudt præsentationen af den i to måneder.
Som konsekvens af den melding faldt Tesla-aktien torsdag den 11. juli med otte procentpoint på en dag. Fra kurs 264 til 241. Da børsen lukkede i New York tirsdag, var aktien dog på vej opad igen – i aftes var kursen 256.
Som konsekvens af de vigende salgstal i første kvartal faldt Tesla-aktien i samme periode med 8,5 procentpoint. Umiddelbart efter aflæggelsen af kvartalsregnskabet i april afskedigede Tesla 10 procent af firmaets ansatte.
BYD udvider i Europa
Mens Tesla kæmper med at rette op på udfordringerne, stormer BYD derudad. EU’s straftold på kinesiske varer, der for privatejede BYD ikke er så stor som for eksempel for statsejede MG, vil BYD kunne imødegå ved at flytte produktion til Europa.
Allerede mens EU-systemet overvejede importtolden, offentliggjorde BYD etableringen af en fabrik i Ungarn. Og der gik kun kort tid, fra Tyrkiet i juni varslede 40 pct. straftold på varer fra Kina, til BYD kunne fortælle, at man investerer en mia. dollar (6,8 mia. kr.) i en fabrik i Tyrkiet. Her er planen årligt at kunne bygge 150.000 biler.
Under fodbold-EM var BYD også i førertrøjen og meget synlig på europæernes hjemmebane, så selvom BYD’s markedsandel i Europa endnu er meget lille – kun 13.000 solgte i 2023 – gør kineserne alt, hvad de kan for at presse både Tesla og de europæiske konkurrenter.
Musk står 100 pct. bag Trump
Som lovet i indledningen tilbage til Musk og Trump:
Fakta er, at Elon Musk er verdens rigeste mand. Ifølge Forbes har han en personlig formue på 252 milliarder dollar (1.724 mia. kr.). Udover Tesla ejer han SpaceX, satellitsystemet Starlink og det sociale medie X.
Hvilkenbil har tidligere, blandt andet på baggrund af artikler i The New York Times og Reuters, beskrevet Musks moralsk angribelige handlinger. Eksempelvis lukkede han i september 2022 Starlink ned over Ukraine, hvilket var meget belejligt for det russiske regimes angreb på ukrainerne ved Sortehavets kyster og på Krim-halvøen.
Da han i 2022 købte Twitter og omdøbte det til X, genåbnede han USA’s tidligere præsident Donalds Trumps konto. Den var blevet lukket på grund af Trumps udokumenterede påstande og spredning af misinformation.
I lørdags blev Donald Trump, som stiller op til præsidentvalget i november, udsat for et attentat. En handling, som kun kan fordømmes, hvis man holder af at leve i en demokratisk retsstat og hylder alle dens principper. Og det gør vi her på Hvilkenbil.
Umiddelbart derefter udtrykte Musk på X sin uforbeholdne støtte til Donald Trump, og tirsdag kunne The Wall Street Journal fortælle, at Musk har besluttet at støtte Trumps valgkamp med 45 mio. dollar (308 mio. kr.) om måneden.
Den klokkeklare vælgen side vil utvivlsomt give yderligere brændstof til de Musk-kritikere, som der bliver flere og flere af. Ligesom flere og flere af ideologiske og principielle årsager ikke skal have fingrene i en bil produceret i det kinesiske diktatur, er der også flere og flere, som ikke vil købe et køretøj fra en bilfabrik, der er ejet af en mand, som – i nogles øjne – synes mere gal end genial og navigerer efter et tvivlsomt moralsk kompas.
Af redaktionen