Tesla og Elon Musk vælter sig i problemer

Trods Teslas rekordsalg står problemerne i kø, men indtil videre har de ikke bidt på Tesla-ejer Elon Musk. De er ellers alvorlige nok.

I 2023 solgte Tesla suverænt flest elbiler på verdensplan: 1,8 millioner blev det til.

I adskillige lande, også i Danmark, var Tesla det bedst sælgende mærke, og i løbet af 2023 kunne bilkøberne desuden glæde sig over indtil flere prisnedsættelser.

Så alt burde jo være i skønneste orden. I hvert fald set fra et forbruger-synspunkt.

Men et kig på de etiske ubalancer og problemer, der klæber til Tesla og Tesla-ejer Elon Musk, verdens rigeste mand, viser, at der er giftige slanger i paradiset.

Giftige slanger, der måske kan få mange bilkøbere til at overveje, hvor stor forskel der egentlig er på at købe en bil produceret i det kinesiske diktatur og købe en bil produceret på en fabrik ejet af den excentriske amerikaner Elon Musk.

Sure svenskere, afventende tyskere

Hvis vi indleder i vores nærområde, så lurer en arbejdskonflikt. Siden slutningen af oktober har Tesla-mekanikere, som er organiseret i den svenske fagforening IF Metall, strejket. Fagforbundet kræver en overenskomst, men det afviser Elon Musk, for han bryder sig ikke om fagforeninger.

Kampen for en overenskomst i Sverige har ført til sympatikonflikter i Finland, Norge og Danmark, og blandt andre danske 3F Transport arbejder på at føre konflikten til Tyskland, hvor det for alvor vil batte noget.

Her åbnede Elon Musk i marts 2022 sin første fabrik i Europa, gigafabrikken i Grünheide udenfor Berlin med 11.000 ansatte. I 2023 rullede 375.000 Tesla Model Y af samlebåndene i Grünheide, og Musk har planer om at udvide fabrikken til at kunne producere en million biler om året. Det vil kræve yderligere 12.000 ansatte, og fabrikken vil dermed blive Europas største.

Det store tyske fagforbund IG Metall har endnu ikke tegnet overenskomst med Tesla, men får stadig flere medlemmer på gigafabrikken. Tyskerne støtter de strejkende svenske mekanikere moralsk, men i øjeblikket er hverken en sympatistrejke med svenskerne eller en strejke for at tegne tysk overenskomst på tale.

Men incitamentet kan komme. Blandt andet fordi IG Metall er kendt for ikke at spare på krudtet, når de ønsker at organisere arbejdskraft og tegne overenskomster. Det måtte BMW, Mercedes, Audi og Porsche sande i 2018, da 250.000 ansatte på deres fabrikker strejkede og endte med at kunne indgå en ny, fordelagtig overenskomst.

Mange arbejdsulykker

For nylig iværksatte flere end 1.000 ansatte på Tesla-fabrikken i Grünheide en kampagne for et mere sikkert arbejdsmiljø. Den kampagne kom i forlængelse af en rapport i magasinet Stern, der dokumenterede et stort antal arbejdsulykker på fabrikken – fra juni til november 2022 mindst 190. Rapporten viser også, at ambulancer og ambulancehelikoptere er blevet kaldt ud til fabrikken 247 gange siden åbningen i marts 2022.

Herhjemme i Danmark er der fem, snart seks, værksteder, der servicerer Teslaer, og Dansk Metal ønsker at indgå en overenskomst med Tesla. Endnu er der ikke varslet strejker.

Men en form for sympatikonflikt er der dog med svenskerne – for når der kommer Teslaer til havnen i Esbjerg for at blive transporteret videre til Sverige, har havnearbejderne på det seneste nægtet at losse dem.

Mineraler og satellitter

Længere ude i verden klæber sig langt alvorligere problemer til Elon Musk og hans virksomheder: Etiske og menneskeretlige, der viser tvivlsom dømmekraft og måske fravær af et etisk kompas.

Undersøgelser har for nylig påvist, at Tesla har købt mineralet glimmer udvundet i miner på Madagaskar, hvor der arbejder op mod 11.000 børn. Glimmer er vigtigt i produktionen af batterier til elbiler. At der arbejder børn i minerne er i sig selv et væsentligt problem.

Siden Elon Musk købte Twitter og omdøbte det til X, har han især skåret ned på antallet af moderatorer, der skal sikre facts og fairness på det sociale medie.

Da svenske Aftonbladet, som havde gravet historien ud, delte den på det sociale medie X – det tidligere Twitter, som Elon Musk købte i 2022 og omdøbte til X – blev de brugere, som klikkede på linket, mødt med “Advarsel: dette link kan være usikkert”, og med en oplysning om, at indholdet i Aftonbladets artikel kunne være “ondsindet”, “spam” eller “misvisende”.

Kort efter Elon Musks køb af Twitter og ændringen af navnet til X genåbnede han en stribe lukkede profiler – blandt andre USA’s tidligere præsident Donald Trumps, der var blevet lukket af Twitter på grund af spredning af misinformation.

Samtidig ejer Elon Musk satellitsystemet Starlink, der har til formål at skabe global adgang til internettet. I Ukraine, der i februar 2022 blev angrebet af Rusland og stadig er i blodig krig med russerne, anvendes Starlink blandt andet til at styre de ukrainske droner. The New York Times har påvist, at Elon Musk i september 2022 slukkede for Starlink-dækningen over Sortehavet for at forhindre et ukrainsk angreb på russiske flådefartøjer i havnen i Sevastopol på Krim.

Selvkørende ulykker og tæv til Tesla

I hjemlandet USA måtte Tesla midt i december 2023 krybe til korset og bebude en opdatering i flere end to millioner Teslaer, da der er risiko for fejl i bilernes autopilotsystem.

Den amerikanske trafiksikkerhedsmyndighed, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), har undersøgt 35 ulykker med Teslaer, hvor myndigheden mener, at autopiloten har været aktiveret. Der har været eksempler på, at førere har siddet på bagsædet, og alligevel har bilen kunnet køre selv. Mindst 17 personer skulle være blevet dræbt, rapporterer det amerikanske nyhedsbureau AP.

I Tyskland gav TÜV Tesla tæv i sin seneste rapport. TÜV (Technisher Überwachungs-Verein) offentliggør hvert år i november sin rapport i samarbejde med Auto Bild.

En TÜV-godkendelse er en blåstempling af et produkts kvalitet og sikkerhed, og den seneste rapport viser, at to til tre år gamle Tesla Model 3 med i gennemsnit 55.000 kilometer på tælleren er den ubetinget mest fejlbehæftede bil i den aldersgruppe. Det står endda langt sløjere til med Model 3 end med den næstdårligste bil, Dacia Logan.

Slangerne i paradiset

Således er der masser af giftslanger i Elon Musks og Teslas paradis.

Om de er giftige nok til at bringe Musk i ubalance, true hans position som verdens rigeste mand og true Teslas position som storproducent af elbiler, må forbrugernes reaktioner i 2024 vise.

Foto stillet til rådighed af Tesla, Inc.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here