BYD sænker Atto 3-prisen med 50.000 kroner

europas bilindustri
Kinesiske BYD og amerikanske Tesla laver flest elbiler i verden. Europæerne er bagud, og det er en risiko, vurderer ny rapport.

Priskrigen ulmer blandt de mindre elbiler på det danske bilmarked. Natten over faldt kinesiske BYD Atto 3 med 50.000 kroner.

Kun 104 danskere har – inklusive importørens egne og forhandlernes demobiler – i årets første måneder købt en BYD Atto 3 (billedet).

Neutralt udtrykt er det et skuffende salg for den i princippet ganske fine kinesiske elbil, som Hvilkenbil for tre måneder siden testede til fire ud af seks stjerner.

Indtil nu har prisen for den topudstyrede Design-variant været 350.000 kroner, men den dyreste Atto 3 er nu sat ned til 300.000 kr. Den eneste anden variant, Comfort, er faldet fra 330.000 til 285.000 kr.

Importør af BYD er Nic. Christiansen Gruppen, der også importerer Hyundai, og BYD Danmark forklarer prisnedsættelsen med den globale efterspørgsel efter mærkets produkter. Øget produktion reducerer produktionsomkostningerne, og dermed er der mulighed for at sænke priserne.

Beskedent salg

En lige så plausibel forklaring på prisnedsættelsen kunne være det skuffende salg på kun 104 i årets første otte måneder. Og det skuffende salg kan udover en vis forsigtighed blandt bilejerne i forbindelse med et muligt køb af en kinesisk bil også være den helt åbenlyse, at 350.000 kr. ganske enkelt er for meget. Især fordi nogle af de etablerede konkurrenter også har sænket priserne.

En seriøs konkurrent er Kia Niro EV Prestige, der i øjeblikket koster 345.000 kr., altså mindre end Atto 3 før prisnedsættelsen.

Cupra Born, der er knap så høj som Atto 3 og Niro EV, men stort set lige så rummelig, koster med nogenlunde tilsvarende udstyr i dag 325.000 kr. Cupra-tvillingen VW ID.3 Pro 75 Years Edition koster 330.000 kr.

Dyre BYD-modeller går trægt
BYD Dolphin
Den kompakte og billige Dolphin bør kunne sætte fart i det træge BYD-salg senere i år.

Cupra solgte i årets første otte måneder 765 styk Born, og VW solgte 602 styk ID.3. Hvor mange elektriske Niro, der er langet over disken, vides ikke, da De Danske Bilimportører ikke udspecificerer de enkelte mærkers salg af elbiler og ladehybrider. Niro findes som både og.

Det foreløbige salg af de store 600.000 kroners BYD-modeller Han og Tang begrænser sig til henholdsvis tre og to. BYD må dog forvente et samlet “salgsboost”, når den elektriske minibil Dolphin om få uger står klar til salg. Ifølge importørens hjemmeside kan den erhverves for 235.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here