VW er i fuld gang med en målrettet batteri-indsats, der skal udfordre kinesernes dominans og frigøre tyskerne fra afhængigheden af Kina.
Produktionen af batterier til VW’s elbiler er allerede i fuld gang på tyskernes to fabrikker i Europa. Og nu er opførelsen af VW’s batterifabrik i Canada gået i gang. Fabrikken i Ontario er på 80.000 kvadratmeter, og de første batterier vil blive produceret i 2027.
Fabrikken i Canada vil have en årlig kapacitet på 90 GWh. Fabrikkerne i Salzgitter i Tyskland og i Sagunt nær Valencia i Spanien har hver en årlig kapacitet på 20 GWh, men kan udbygges til det dobbelte.
De tre fabrikker fremstiller Volkswagen-koncernens såkaldte enhedscelle-batterier - Unified Cell. Dem har VW’s datterselskab PowerGo udviklet. De udmærker sig ved at have en 10 procent højere energitæthed end de hidtidige batterier. Det betyder bl.a., at de indtil videre mindste af koncernens modeller - VW ID. Polo, Skoda Epiq og Cupra Raval - vil få en rækkevidde omkring 450 kilometer og vil kunne lynlades fra 10 til 80 procent på 25 minutter.
Enhedcelle-batterierne kan bruges på både 400 og 800 volts-platforme og kan dermed anvendes i alle koncernens elbiler.
Udliciteres til Sydkorea
Oprindeligt var Volkswagens plan at etablere seks batterifabrikker frem mod 2030. Men de økonomiske udfordringer og den svenske samarbejdspartner Northvolts konkurs i februar i år har været medvirkende til nedjusteringen af batteri-ambitionerne.
Med tiden forventer Volkswagen at betale sydkoreanske LG og Samsung for at producere, hvad der svarer til cirka halvdelen af VW’s behov. Batterier til de biler, som VW-koncernen producerer og sælger i Kina, er det meningen af kinesiske CATL, verdens pt. største producent af batterier til elbiler, skal fremstille.
Andre europæiske bilkoncerner arbejder intenst på at gøre sig uafhængige af udenlandske - primært kinesiske - batteriproducenter. Blandt andre Renault, Stellantis og Ford fremstiller egne batterier.






