C4 Picasso får pudret næsen

Man skal være kender for at se, at her kører den faceliftede Citroën C4 Picasso. Du kan se det på mere kron om lygterne.

Tre år efter lanceringen får Citroën C4 Picasso et midtvejs-facelift, der mest består af lidt krom hist og her. Vigtigst er nye sikkerhedssystemer.

Kan man give Mona Lisa en ansigtsløftning? Nej bevar os vel. Så selv om Citroën’s mellemstore MPV’ere C4 Picasso og Grand C4 Picasso trods alt ikke er udødelig kunst, forstår vi, hvorfor Citroën har holdt sig på måtten, da de skulle friske den tre år gamle familieflytter lidt op: Citroëns designere ramte nemlig plet, da de tegnede C4 Picasso, der i dag stikker ud fra klassen af kasseformede storfamiliebiler som en sjælden velskabt og unik variant.

Også bagtil er der pyntet med mere krom om baglygterne.
Også bagtil er der pyntet med mere krom om baglygterne.

‘Never change a winning team’, som de siger i fodbold. Derfor nøjes Citroën stort set med at markere ansigtsløftningen med strategisk placerede kromlister hist og her; f.eks. i baglygterne og omkring kørelys og tågelygter foran. Ifølge Citroën er logoet i næsen også gjort bredere. Det er sikkert rigtigt, men vi kan bare ikke rigtigt få øje på det..

Fred med det. Vi kan lide C4 Picasso, som den er, og glæder os i stedet over, at franskmændene har spenderet lidt euro på det vigtigste – nemlig sikkerheden for dig og resten af familien. Nyt er muligheden for at udstyre C4 Picasso med moderne assistentsystemer som automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, aktiv linjevogter, blindvinkel-alarm og advarsel mod træthed. Hvor meget af dette udstyr, der bliver standard, vides dog ikke i skrivende stund

I Danmark efter sommerferien
Et af meget få kritikpunkter af C4 Picasso har været den mærkbare reaktionstid på det ellers innovative system med to store skærme, der samler køreinformationer og betjening af ventilation, radio, telefon og navigation. Som en del af faceliftet er softwaren angiveligt forbedret, så den hurtigere reagerer på kommandoer. Hardwaren skulle også være forbedret med større skarphed i begge skærme.

Under hjelmen er eneste nyhed, at den bomstærke turbobenziner med tre cylindre nu kan kombineres med Citroëns EAT6 automatgear af typen med skifterobot.

I den anden ende af bilen kan C4 Picasso fremover udstyres med automatisk åbning af bagklappen: Du stikker bare foden ind under kofangeren, så vipper bagklappen automatisk op. En skøn detalje for familiefaren med tre indkøbsposer i den ene hånd og to børn i den anden på Bilkas p-plads lørdag formiddag – men også noget, han formentlig kommer til at betale ekstra for.

Skarpere skærme og kortere reaktionstid - Citroën har opdateret softwaren i C4 Picasso.
Skarpere skærme og kortere reaktionstid – Citroën har opdateret softwaren i C4 Picasso.

Hvor meget – også for hele bilen – vides endnu ikke, da de faceliftede udgaver af C4 Picasso og Grand C4 Picasso først når til Danmark på den anden side af sommerferien. I dag begynder priserne ved henholdsvis 261.000 og 272.000 kr. inkl. levering.

Læs også testen: Fristende fransk rumfartøj

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here