Chefdesigner forlader Mercedes efter 28 år

mercedes designchef

Gorden Wagener ændrede Mercedes’ ingeniør-design til et mere følelsesladet formsprog. Men kunderne brød sig ikke om de vindglatte EQE-modeller.

Mercedes skal have ny designchef. Efter 28 år i firmaet - de seneste 17 år som chefdesigner - forlader Gorden Wagener Mercedes. Hans afløser bliver Bastian Baudy, der kommer fra designafdelingen for Mercedes’ sportslige AMG-biler.

56-årige Wagener forlader Mercedes efter eget ønske, men efterlader et stort aftryk på det tyske premium-mærke.

“Gorden Wagener har skabt identiteten for vores mærker med hans visionære designfilosofi. Over mange år har han med afgørende bidrag sikret, at vores innovative produkter er synonyme med en unik, global æstetik. Hans kreativitet og fornemmelse for fremtidens bildesign har konstant beriget Mercedes,” siger Mercedes-chef Ola Källenius om sin afgående designchef.

“Sensuel renhed”

Gorden Wagener har om nogen forandret Mercedes’ udtryk. I 2009 indførte han en ny designfilosofi, som han døbte “sensuel purity” - sensuel renhed.

Filosofien var et modsvar til den mere ingeniør-baserede designstil, som indtil da havde hersket hos Mercedes. En konservativ stil, hvor ingeniørerne dikterede designet, der ofte var bastant og kantet og med relativt mange detaljer.

Wagener valgte en anden vej. Han ønskede, at designet på samme tid skulle appellere til hjertet og hovedet.

“Vi vil ikke længere være konservative. Mercedes skal være følelsesladet. Du skal forelske dig i bilen, allerede inden du sætter dig ind i den,” forklarede han i 2019.

Klassisk stiltræk

Siden 2002 har Gorden Wagener været ansvarlig for designet af nogle af Mercedes’ bedst sælgende modeller som A-, B-, C- og E-klassen. I den tid er designet blevet mindre kantet og detaljeret og mere flydende og enkelt. Et typisk Wagener stiltræk er ‘hoftelinjen’, der strækker sig i hele bilens længde og fra C-stolpen og bagud ‘falder af’ og begynder at bevæge sig ned mod vejen.

Det er et klassisk stiltræk, der genkendes fra 50ernes biler og bryder den kileform, hvor hoftelinjen er ført igennem, som har præget de fleste biler gennem de seneste 20 år.

Begejstret for sportsvogne

Personligt har Gorden Wagener været særligt begejstret for sportsvogne. Særligt AMG GT, som han ofte har fremhævet som sit bedste design.

“Sportsvogne har altid været mine favoritprojekter. GT er ren følelse og fascination - derfor er den noget særligt for mig,” har Wagener tidligere sagt om sin yndlingsbil.

Hans sidste bildesign er også en sportsvogn: Den retro-inspirerede konceptbil Vision Iconic, der trækker på referencer fra 1920 og 1930’ernes Art Deco viser nok engang Wageners flair for det historiske. Det understreges af hans ambivalente forhold til skærme i moderne biler.

Vision Iconic viser Gorden Wageners fascination af historiske biler.

“Skærme er ikke luksus,” har Wagener sagt til Autocar i forbindelse med de rekordstore skærme i nye modeller som CLA og GLC. I stedet vil Wagener have Mercedes til at tilbyde det gode håndværk og og den fysiske oplevelse af “hyper analoge” biler, som Vision Iconic er et bud på.

Tilbage til klassisk Wagener-design

Wagener står dog ikke desto mindre bag designet af de hidtil mest futuristiske Mercedes-modeller - elbilerne EQE, EQE SUV og EQS. Her er ikke bare enorme skærme i fuld kabinebredde, men også et ultramoderne, vindglat design, der skal øge elbilernes rækkevidde og udnytter, at der ikke skal gøres plads til store forbrændingsmotorer.

Kernekunderne - særligt dem i Tyskland - brød sig bare ikke om designet, så her har Gorden Wagener måttet lægge stilen om. Fremover skal Mercedes’ elbiler og fossilbiler ligne hinanden - og det bliver i det klassiske Wagener-design, som vi kender fra A-, C- og E-klassen.

Gorden Wagener har sat stilskiftet igang med nye modeller som CLA, GLB og GLC - sidstnævnte med Wageners sidste, store fingeraftryk: En moderne retro-udgave af den kendte Mercedes-kølergrill, nu smykket med flere hundrede LED-lys.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here