Cheføkonom: Finanslov kan ramme bilsalg

Til gengæld har VW’s ’dieselgate’ ingen betydning for det danske bilsalg. Køberne vil blot vælge andre mærker, vurderer Danske Banks cheføkonom.

Målt over det seneste år er der samlet set blevet solgt 203.500 biler, hvilket ifølge Danske Banks cheføkonom Steen Bocian er det højeste niveau målt over et år i perioden siden 2007.

”Det skal gå meget mærkeligt til, hvis ikke 2015 kommer til at sætte ny rekord,” lyder det fra Steen Bocian.

Men han vurderer dog, at den aktuelle snak om lavere registreringsafgift i forbindelse med finanslovsforhandlingerne godt komme til at påvirke bilsalget i en nedadgående retning i en periode.

Effekten af usikkerheden i relation til registreringsafgiften kan dog ifølge cheføkonomen tidligst forventes at kunne ses i bilsalgstallene for november.

Som Hvilkenbil.dk har skrevet, så er der et forslag på bordet i finanslovsforhandlingerne, som Liberal Alliance står bag, der vil sænke registreringsafgiften på de større biler – dem der koster fra ca. 170.000 kr. og opefter.

Det skal ske ved at reducere registreringsafgiften fra 180 til 140 pct. af den afgiftspligtige værdi, der overstiger 82.800 kr. Dermed vil forslaget især tilgodese de større biler; jo dyrere bil, desto større bliver besparelsen for bilkøberne altså.
Og det mener Steen Bocian altså kan have opsættende virkning på bilsalget.

Jens Velling, der er redaktør på Hvilkenbil.dk, er enig.

”Den mindste usikkerhed omkring, hvordan de fremtidige afgiftsregler ser ud har en tendens til at sætte salget i stå, og med udsigt til at man måske kan købe en billigere bil, hvis forslaget bliver vedtaget, er det jo logisk, at bilkøberne sætter deres planer på pause og ser tiden an,” siger Jens Velling. Han har dog ikke meget tiltro til at afgifterne bliver sat ned.

Der har været spekuleret i lavere afgifter i årtier. Jeg vil se det sort på hvidt, før jeg tror det – kravet om lavere bilafgifter virker efterhånden som en meget slidt politisk kanin,” siger han.

Til gengæld har VW’s ’dieselgate’ ingen betydning haft på det danske bilsalg, slår Steen Bocian fra Danske Bank fast – og han forventer heller ikke at den får det.

”VW-skandalen ikke kan forventes at have nogen særlig effekt på det samlede bilsalg; det er mere et spørgsmål om, hvilket mærke danskerne køber, end et spørgsmål, om de køber en bil,” siger han.

Læs også: Regeringsnotat – dyre biler skal være billigere

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here