Kinesiske Chery hævder, at deres nye batteriteknologi kan fordoble rækkevidden - og allerede være klar i 2027.
Statsejede Chery, der i Danmark mest er kendt for det nye bilmærke Omoda, løfter sløret for et nyt solid state-batteri, som ifølge virksomheden selv har en energitæthed på 600 Wh/kg.
Faststofbatteriet blev vist ved Chery Global Innovation Conference i Wuhu, og energitætheden er blandt de højeste, en bilproducent nogensinde offentligt har præsenteret.
Teknologien er udviklet internt i Cherys Solid-State Battery Research Institute og kombinerer en polymeriseret fast elektrolyt med en litiumrig mangan-katode.
Op til 1.300 km
Med batteriets rekordhøje energitæthed hævder Chery, at deres kommende elbiler vil kunne opnå op til 1.300 kilometers rækkevidde. Det svarer til en god dieselbil og er omtrent det dobbelt af gode elbilers rækkevidde. Tallene skal dog tages med et gran salt, da de er baseret på den optimistiske, kinesiske CLTC-norm. Et mere realistisk bud i overensstemmelse med den europæiske WLTP-norm vil være 1.000-1.100 km, hvilket stadig er imponerende. Vi ved dog ikke, hvor stort Chery’s batteri er.
Til gengæld er det overraskende, at Chery selv mener de kan være klar med pilotproduktion allerede næste år og derefter serieproduktion i 2027. Det vil bringe Chery helt i front inden for solid state-batterier. Chery vil også overhale store kinesiske konkurrenter som BYD og CATL.
Klar før 2030
Ud over lang rækkevidde skal Chery’s solid state-batteri øge sikkerheden. Ifølge kineserne har deres batteri allerede bestået skrappe gennemborings- og varmetests uden problemer.
Som altid skal man tage påstande om kommende solid state-batterier med vilde præstationer med et vist forbehold. Vi mangler fortsat at se teknologien i masseproduktion. Ikke mindst til en pris, der kan konkurrere med stadig mere effektive litium-batterier.
Men Cherys annoncering viser, at stadig flere lover, at solid state-teknologien snart er klar til masseproduktion. Alt andet lige tyder det på, at vi faktisk får teknologien i fremtidens elbiler. Og at de første når det inden 2030, som mange har spået bliver det store gennembrudsår for batteriet, der anses for at blive det endelige gennembrud for elbiler.