Chevrolet Trax er en af flere kompakte crossover-modeller på vej til Danmark. Det kompakte gadekryds får officiel premiere på septembers autosalon i Paris.
Firehjulstrækkerne er godt på vej til at genopstå. Efter at have været dømt ude som selve symbolet på overforbrug og dårlig stil, er der udsigt til comeback for de højbenede friluftstyper. Især de mindste af slagsen spås en lysende fremtid. Seneste eksempel er Chevrolet Trax, som vi nu kan vise det første billede af.
Trax er søsterbil til Opel Mokka, som tyskerne for nylig løftede sløret for. Teknisk er bilerne stort set ens, kun designet – især for og bag – adskiller bilerne. Chevrolet afslører kun, at både Trax og Mokka skal bygges i Sydkorea. Og at kabinen i Chevrolet Trax vil være af en kvalitet, der kan måle sig med dyrere biler. Det sidste lyder spændende, for i General Motors familien plejer Chevrolet at spille rollen som det billige alternativ til det lidt finere Opel-mærke.
Lidt over fire meter
Ellers ved vi kun, at Chevrolet Trax får officiel premiere på septembers biludstilling i Paris. Med lidt held ser vi den derefter i Danmark i foråret 2013. Hvilkenbil tør dog godt give et par kvalificerede bud på Trax’ DNA: Den bliver lidt over fire meter lang og vil dermed bringe SUV-stilen ned i Corsa-klassen. Topmodellerne får muligvis firehjulstræk, men langt de fleste Trax (og Mokka) kommer udelukkende til at køre med forhjulstræk.
Stilen siger nok SUV, men betegnelsen ”crossover” eller ”gadekryds” er mere rammende: Trax er først og fremmest en helt almindelig hatchback, der bogstaveligt talt er sat op til narrestreger.
Det bredskuldrende, muskuløse design er ikke bare til pynt: Ved at øge højden, øger man samtidig pladsen i kabinen, så vi tror faktisk på Chevrolet, når de lover ”plads til fem passagerer og et generøst bagagerum”.