Citroën Cactus får et omfattende facelift med mere strømlinet design og en ny type affjedring, der skal forbedre komforten markant. Dansk premiere i løbet af foråret 2018.
Cactus kom, så og sejrede i 2014 som forløber for en ny generation af Citroën-modeller, der fandt inspiration i mærkets glorværdige fortid som fremsynet pionér. Ikke blot var designet rundt og blidt sammenlignet med de sammenbidte tyske konkurrenter, detaljer som ’airbumps’ mod Bilkabuler, sofabløde sæder og gammeldags stropper som dørhåndtag tog mange bilkøbere med storm og gjorde Cactus til en øjeblikkelig succes.
Siden har Citroën dyrket det nye image, hvor man ønsker at lave ’venlige og komfortable biler’ som et modsvar til ikke mindst tyske biler, der af nogle bilkøbere opleves som aggressive at se på og stive at køre i.
Nu får Cactus så en midtvejs-ansigtsløftning, der nedtoner den franske avantgarde til fordel for et mere strømlinet design, finere finish og ikke mindst endnu mere komfort.
De enorme, luftfyldte airbumps er skrumpet på dørsiderne og helt væk bagpå, mens fronten har fået skærpet designet med smallere lygter og større luftindtag a la den ny crossover C3 Aircross. Indvendig er kabinen opgraderet med endnu større sæder, bedre materialer og tykkere vinduer, der bedre holder støjen ude.
Elektronikken er også ført ajour med infotainment, der kan kobles sammen med både Apple- og Android-telefoner, mens den aktive sikkerhed endelig omfatter aktiv nødbremse, blindvinkelassistent og træthedsregistrering.
Andet oplag af Cactus bliver den første Citroën med mærkets nye type affjedring, der angiveligt skal bringe affjedringskomforten op på samme høje niveau, som man kunne opleve med Citroëns nu pensionerede væskeaffjedring. Citroën kalder det nye system Progressive Hydraulic Cushions og det består bl.a. af nyudviklede støddæmpere med to-kammer teknik, der angiveligt er i stand til at opsluge bump og ujævnheder på overlegen vis.
Kraftigere motorer
Målet for Citroën er at generobre nichen som indbegrebet af ’fransk flyder’ i ordets mest behagelige forstand.
Opgraderingen medfører også to nye og kraftige motorer. De trecylindrede benzinmotorer på 82 og 110 hk toppes frem over af en udgave med 130 hk, mens den eksisterende 1,6 liters diesel med 100 hk fremover også kan fås i en udgave med 120 hk og 6-trins automatgear som standard.
Den faceliftede Cactus ventes til Danmark i løbet af foråret 2018. Det skal blive spændende at se, om den på mange måder mere friserede franskmand kommer til at tage endnu flere stik hjem.
Læs også: Franske svirp til aggressivt tysk design