PSA-koncernen er klar med turboudgaven af ny, 3-cylindret benzinmotor. Oversete Citroën C4 får først motoren, der skal bringe PSA på omgangshøjde med Ford og VW.
Den franske PSA-koncern, der består af Peugeot og Citroën arbejder sig tilsyneladende langsomt ud af en dyb krise. Peugeot sælger godt af de livsvigtige modeller 208, 2008 og 308 og i Kina har Citroën med at sælge DS-modellerne som en fransk luksusvare til kinesere med smag for andet end aldrende VW-modeller.
Alligevel har der manglet noget i PSA-koncernen. De franske dieselmotorer står der respekt om, men Peugeot og Citroën er aldrig kommet med på bølgen af downsizede turbobenzinmotorer. I stedet har de hængt fast i et lidt uinspireret motorsamarbejde med tyske BMW, der har kastet en anonym 1,6 liters benziner med og uden turbo af sig. Den er der bare ikke meget ‘vive la France’ over, når man først har prøvet Fords 3-cylindrede EcoBoost-motor eller VW-familiens fine 1,2 og 1,4 liters turbobenzinere.
Indtil nu. Rygtet om, at PSA ville montere en turbolader på sidste års nye familie af 3-cylindrede benzinmotorer på 1,0 og 1,2 liter med henholdsvis 68 og 82 ‘sugeheste’ har vi hørt for længst, men nu er den her endelig. Med 130 hk og et drejningsmoment på 230 Nm ved blot 1.500 omdrejninger. Dermed kan PSA-koncernen prale af markedets kraftigste 3-cylindrede turbobenziner.
Det med pral skal tilsyneladende tages bogstaveligt. At dømme efter de første prøvekørsler i internationale bilmagasiner har de franske ingeniører nemlig gjort et godt stykke arbejde: De første artikler beretter alle om en motor, der både er støjsvag, kraftfuld og et fuldgyldigt match af Fords eminente EcoBoost-motorer.
Både bedre og billigere
På papiret overgår den nye PSA-motor, som koncernen har døbt e-THP, da også ærkerivalen med gennemsnitligt brændstofforbrug på 20,8 km/l – trods de ekstra kræfter. Og det er vel at mærke i den aldrende og tunge Citroën C4, der bliver den første bil i PSA-familien med den nye motor. Prisen, inklusive det omfattende Seduction-udstyr og levering, bliver 244.000 kr. Senere følger en 110 hestes version, der forventes at blive omkring 20.000 kr. billigere.
Med den nye e-THP motor bliver Citroën C4 både billigere og kraftigere. Den nuværende C4 Seduction med 1,6 liters 120 hestes benzinmotor koster nemlig 262.000 kr. Med et snitforbrug på 16,1 km/l er den også fire gange så dyr i årlig ejerafgift; 2.220 kr. mod 580 kr. sammenlignet med den nye e-THP motor.
Citroën C4 e-THP er til salg nu hos de danske forhandlere. Senere dukker den nye motor op i et væld af Citroën og Peugeot-modeller, både med 110 og 130 hk.
Når der skrives den kraftigste 3 cylindrede turbo benzin motor, er der taget højde for den nye MINI Cooper ?
136hk / 220nm / 22,2km/l……
Hej Glenn
Du har en pointe. På de rå hk-tal er Mini Cooper kraftigere, men på litereffekt er den nye PSA-motor på 1,2 liter noget skrappere end Minis 1,5 liter med henholdsvis 108 mod 90 hk pr. liter. Samtidig er PSA-motorens drejningsmomentet på 230 Nm det højeste for nogen 3-cylindret benzinmotor, og da det ikke mindst er momentet, der får en motor til at føles stærk, synes jeg, der er dækning for beskrivelsen af PSA-motoren.
MVH Jens Velling, red., hvilkenbil.dk.