Manglende nødbremse koster livstilsbilen Citroën Cactus topkarakter i den nye Euro NCAP crashtest. Nissan scorer samtlige fem stjerner med X-trail.
Høj siddeposition og lav pris pakket ind i fransk design, når det er mest ‘chic’, har allerede sikret Citroën Cactus massiv opmærksomhed. På ét punkt må det frække franske gadekryds dog notere en lille anmærkning i karakterbogen: Det blev kun til fire ud af fem mulige stjerner i den nyeste omgang af Euro NCAPs frygtede crashtest.
Frankofile bilentusiaster skal dog ikke fortvivle: Den udeblevne topkarakter er et bevidst valg fra Citroëns side. Ved at udelade aktivt sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse og vognbaneassistent, fraskriver fabrikken sig nemlig muligheden for at score topkarakter. Citroën vægter simpelthen hensynet til en lav pris højere end sikkerheden.
Grundlæggende er Citroën Cactus dog en ganske sikker bil. Det er to danske eksperter enige om:
”Cactus klarer både frontal- og sidekollisionstesten til et pænt resultat, mens resultatet var tilfredsstillende i den krævende pæletest. Til gengæld må man kigge langt efter det seneste sikkerhedsudstyr, hvilket trækker det samlede resultat ned. Det rækker dog stadig til fire solide stjerner,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP Søren W. Rasmussen, til FDMs hjemmeside fdm.dk.
Et synspunkt som sikkerhedseksperten og tidligere medlem af Euro NCAP, Leif Nielsen fra sitet sikkerbil.dk, bakker op om:
Selv om det kun blev til fire stjerner og dermed et manglende dansk sikkerhedsfradrag, virker Citroën Cactus som en rimelig sikker bil. Pæletesten burde dog have været bedre, og frontaltesten er ikke noget at prale af i betragtning af bilens forholdsvis lave egenvægt.”
X-trail fortsætter Nissans stærke stime
Hos Nissan sparer man ikke på sikkerhedsudstyret. Faktisk cementerer den store SUV X-trail, der teknisk set er en forlænget, syv-personers udgave af den populære crossover Qashqai, Nissans position som et bilmærke, der tilbyder en høj grad af sikkerhed. Også denne gang bliver det til topkarakteren fem stjerner, godt hjulpet af både en solid kabine og alt i sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, vognbaneassistent og et kamera, der genkender og husker på de aktuelle trafikskilte.
Tredje og sidste bil i denne ombæring af Euro NCAPs crashtest var personbilsudgaven af den nye Mercedes V-klasse. Også den fik topkarakteren fem stjerner, men på en lidt billig baggrund. Som van slipper V-klassen nemlig med en væsentligt lettere test, hvor frontaltesten kun udføres med 56 km/t mod de normale 64 km/t. I den lette test opnår V-klassen en fin score på 85 pct., men var den blevet testet på lige fod med personbilerne, havde scoren kun været 46 pct.
Læs om de tre crashtests i detaljer på sikkerbil.dk