Citroën klar med stor elektrisk SUV

Citroën holder næsten uændret fast i konceptudgavens design på den produktionsklare udgave af C5 Aircross. I Danmark til efteråret.

Hjulene er krympet og dørhåndtagene er helt almindelige, men ellers overfører Citroën stort set uændret designet fra konceptbilen til den endelige udgave af C5 Aircross.

Dermed udvider Citroën paletten af elektriske SUVer: Først kom den billige ë-C3, om lidt kommer den forlængere udgave med tilnavnet Aircross og i løbet af efteråret ser vi så den nye C5 Aircross.

Anden generation af Citroën C5 Aircross bliver en smule større end forgængeren.

Med en længde på 465 cm er C5 Aircross Citroëns hidtil største, elektriske SUV. Konkurrenterne bliver storsælgere som VW ID.4, Tesla Model Y og Skoda Enyaq. Her satser Citroën på at skille sig ud fra mængden med fransk avantgarde-design, der bl.a. omfatter markante lygter for og bag og den hidtil største infotainmentskærm i en Citroën. Fabrikken opgiver dog endnu ikke den præcise størrelse. Til gengæld skulle det være sikkert, at brug af ChatGPT skal forbedre brugervenlighed og stemmestyring.

Lounge atmosfære

Komfort bliver et andet trækplaster i C5 Aircross. Citroëns Advanced Comfort sæder er forbedret med tykkere polstring, el-justerbar sidestøtte og en øvre del, der skal ”smyge sig om passagerernes skuldre som et sjal”.

Det lyder jo lækkert – ifølge Citroën skal de nye sæder give et ”hidtil uset niveau af komfort”.

Den centrale infoskærm er den største hidtil i en Citroën. Der er genvejstaster til bl.a. ventilation og lyd.

Komfort er nemlig atter blevet en prioritet for Citroën, der taler om ’lounge-atmosfære’ i C5 Aircross, hvor passagererne får en oplevelse af at ”sidde i en dagligstue”. Det skal tages helt bogstaveligt, for betrækket på bagsædet er inspireret af rigtige sofaer og kan fås i flere farvenuancer. Ryglænet kan også justeres i flere trin for mere komfort på langturen.

Benpladsen på bagsædet skal være mærkbart bedre, da akselafstanden er øget med seks cm, der alle går til bagsædepassagererne. Bagagerummet vokser samtidig til 565 liter – og hele 1.668 liter med nedfældende bagsæder.

Op til 680 km rækkevidde

Teknisk står C5 Aircross på samme STLA Medium-platform som søsterbilerne Peugeot E-3008/5008 og Opel Grandland.

Dermed bliver der også valg mellem to batteristørrelser. 73 kWh giver op til 520 km rækkevidde efter WLTP-normen med en elmotor på 154 kW (210 hk). Med det større 97 kWh batteri øges rækkevidden til hele 680 km. Motoren yder også lidt mere med sine 170 kW (230 hk). Begge udgaver trækker på forhjulene.

Baglygterne ‘svæver’ delvist.

Lynladning, som Peugeot E-3008/5008 har fået en del kritik for, er forbedret en smule. Peak-effekten er 160 kW og 20-80 pct. klares på henholdsvis 30 og 27 min. Her skal man være opmærksom på, at de fleste konkurrenter opgiver ladetiden fra 10-80 pct. Dermed vil C5 Aircross være langsommere i lynladeren end de fleste konkurrenter.

Under 300.000 kr.

Citroën laver også to hybridudgaver af C5 Aircross, men det er tvivlsomt, om de kommer til Danmark. Med de nuværende afgifter bliver de meget dyrere end den rent elektriske C5 Aircross, som vi helt sikkert ser herhjemme.

De danske priser er endnu ukendte, men i udlandet prissætter Citroën C5 Aircross under søsterbilerne Peugeot E-3008/5008. Det kan indikere fra-priser lidt under 300.000 kr. for udgaver med det mindste batteri.

Et ekstra stort head-up display bliver ekstraudstyr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here