Citroën siger adieu til væskeaffjedring

Citroëns adelsmærke – væskeaffjedring – skal spares væk. Sidste model med den komfortable affjedring bliver den store C5.

Dogmer og traditioner står for fald i disse år i bilindustrien, der kæmper for at vinde fodfæste efter næsten et årti med global krise.

Godt et år efter at BMW overgav sig delvist til forhjulstræk, er Citroën tilsyneladende på vej med en nyhed, der vil være lige så chokerende for inkarnerede ‘Citronister’: Mærkets enestående væskeaffjedring, der siden 1955 har sikret Citroën bilverdenens vel nok mest komfortable affjedringskomfort, skal spares væk.

Det er det sædvanligvis velorienterede branchemagasin Automotive News, der sprænger ‘bomben’. Godt nok baseret på anonyme kilder ‘tæt på virksomheden’, men den skulle være god nok: I følge magasinets kilder er intet nemlig helligt, når den nye chef for PSA-gruppen – Peugeot-Citroën – Carlos Tavares svinger spareøksen:

Tavares har gjort det klart, at der i dag findes andre affjedringstyper, der virker lige så godt. Væskeaffjedring koster en masse uden at gøre megen gavn,” siger en kilde til Automotive News.

De andre typer affjedring som Tavaras satser på, er traditionel stålaffjedring med elektronisk styrede støddæmpere. En teknik, der er blevet bedre i takt med den hurtigt voksende computerkraft, mens væskeaffjedringen ikke har draget fordel af et lignende teknisk tigerspring.

Sådan var det ikke i 1955, da Citroën lancerede drømmebilen DS. Ud over sit smukke ydre bød DS på teknologi, der dengang nærmest var ren science fiction. Blandt de tekniske revolutioner var væskeaffjedringen – eller mere korrekt hydropneumatik – der ikke blot sørgede for altid at holde DS i samme højde, men også satte ny standard for kørekomfort. Væskeaffjedringen var så banebrydende, at Citroën den dag i dag leverer den til selveste Rolls-Royce. DS affjedring

Citroën selv har dog knapt så stor succes med at sælge teknikken, så det giver formentlig god mening at spare den væk: I dag fås væskeaffjedring kun til Citroëns topmodel C5, men flertallet af kunderne foretrækker den med almindelig stålaffjedring. Sidste blev der blot solgt 10.000 Citroën C5 med den legendariske væskeaffjedring.

Rygtet om væskeaffjedringens snarlige død kommer pudsigt nok samtidig med, at Citroën er i gang med at lancere en række luksusmodeller under det særskilte navn DS. Ingen af disse modeller fås dog med den legendariske forgængers affjedring. Tværtimod er topmodellen DS5 udstyret med støddæmpere fra den tyske underleverandør ZF. Godt nok nogle særligt fine af slagsen, men alligevel tankevækkende, at den fineste Citroën i dag kører med støddæmpere fra et land, der er kendt for at foretrække biler med fast, ja nogle vil mene hård affjedring.

Her er dog lidt trøst at hente for fans af Citroëns smørbløde affjedring: Ifølge Automotive News’ kilder, ”sigter Citroën fortsat efter at tilbyde den bedste komfort”.

Læs mere om franske fjedre i bloggen: C4 – fra bænkevarmer til bedst i klassen

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here