Opstillingen af nye ladepunkter følger med den eksplosive udbredelse af elbiler. Clever har overhalet Tesla som største udbyder af lynladere.
Danske ladeoperatører har travlt med at opstille ladestandere. Alene i tredje kvartal fik bilisterne 2.550 nye ladepunkter. Dermed er der nu 26.500 offentligt tilgængelige ladepunkter fordelt ud over Danmark, viser nye tal fra Transportministeriet.
Det er gode nyheder for de danskere, der har brug for strøm til deres elbiler og ladehybrider. Tidligere har der været bekymringer for, om antallet af ladestandere kunne følge med udbredelse af elektrificerede biler.
I januar 2020 var der 6,5 elbiler per ladestander. Blot to år senere, altså januar 2022, var antallet af elbiler per ladestander mere end fordoblet til 13,9 biler. Opstillingen af ladestandere kunne med andre ord ikke følge med salget af elbiler og ladehybrider.
Siden slutningen af 2022 har ladeoperatørerne dog accelereret opstillingen af ladestandere. Endda så meget, at de har kunnet følge med i det nærmest eksplosive salg af elbiler. I 2024 har elbiler udgjort mellem 50 og 60 pct. af det danske bilsalg, så der i dag kører knapt 300.000 elbiler på de danske veje. Det svarer til 10 pct. af den samlede bestand af personbiler.
Færre elbiler pr. ladepunkt
Ikke desto mindre skal færre elbiler nu deles om ladestanderne end i 2022. Ved udgangen af september 2024 var der 11,3 elbiler per offentligt tilgængeligt ladepunkt, viser Transportministeriets nye tal.
Tilgængeligheden af ladestandere varierer dog fortsat meget, når man kigger på Danmarkskortet: Allerød har færrest, blot 0,8 pr. 1.000 indbyggere, mens Samsø har flest. På øen lidt øst for Aarhus, der slår sig op på bæredygtighed, er der 14,7 ladestandere pr. 1.000 indbyggere.
En anden god nyhed er, at især provinsen er kommet godt med. København har længe været godt dækket ind med ladestandere, men i årets tredje kvartal er der især kommet flere ladestandere i kommuner som Aabenraa, Vesthimmerland, Faxe, Lemvig, Brønderslev og Høje-Taastrup.
Clever kører fra Tesla
Bag udbygningen af ladeinfrastruktur gemmer sig en benhård kamp om markedet for opladning, hvor bl.a. energiselskaber skifter fokus fra fossile brændstoffer til el.
Det gælder bl.a. for Circle K og danske OK, der mest er kendt for at sælge benzin, diesel og olie, men fokuserer stadig mere på markedet for opladning af elbiler. Circle K har på kort tid oparbejdet en markedsandel på 13 procent, mens OK tegner sig for ni procent.
Clever, der i forvejen er landets største udbyder af ladeløsninger, har for alvor sat farten op i 2024. Så meget, at Clever nu har overhalet Teslas Supercharger-netværk som Danmarks største inden for lynladning. Til trods for, at Tesla også udvider deres Supercharger-netværk. Her sidder Clever nu med 26 pct., mens Tesla er nummer to med 19 pct. Inden for hurtigladning – op til 100 kW – er Clever totalt dominerende med en markedsandel på 75 pct.