Renault lokker med ultraøkonomisk diesel i kampagne-udgave af Clio, der også får mere udstyr til lavere pris.
Mindre forbrug og mere udstyr til lavere pris. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men er ikke desto mindre den korte historie om Renault Clio i kampagneudgaven Navi Style.
Den lidt længere forklaring er, at den danske Renault-importør rydder op i motorprogrammet. Fremover kan bilkøberne ikke længere vælge mellem to forskellige udgaver af Renaults velkendte 1,5 liters dieselmotor med 90 hk i Clio. Den ‘almindelige’ udgave glider ud til fordel for den særligt sparsommelige Optimized-udgave, der i Navi Style kampagne-versionen kombinerer lav tørst med udstyr som aircondition og navigation.
En højere gearing presser forbruget ned på 32,3 km/l i snit, og så bliver det for alvor billigt at køre Clio: Dels fordi den årlige ejerafgift ryger ned på 240 kr., dels fordi Navi Style-udgaverne sælges med en rabat på 11.000 kr. En femdørs koster derefter 178.000 kr. inkl. levering, mens stationcar-varianten Sport Tourer fås for 10.000 kr. ekstra.
Med kampagnen holder den danske Renault-importør også fast i sin velkendte strategi med næsten uafbrudt at tilbyde særligt attraktive kampagnemodeller til nedsatte priser.
Faktisk kan Navi Style-udgaverne fås endnu billigere: For eksempel hvis man vælger 75-hestes udgaven af Renaults 1,5 liters diesel. Den er ganske vist mere tørstig med et normforbrug på 27,8 km/l., men gør samtidig Clio Navi Style 27.000 kr. billigere end den kraftigere Optimized-udgave.
Navi Style-udgaverne er til salg hos forhandlerne nu.
Læs også testen: Renault Clio er bedst som stationcar