EU’s udsættelse af CO2-bøder har store konsekvenser. Volvo-topchef kommer med kras kritik af konkurrenter.
Volvos topchef, skotten Jim Rowan, beundrer ikke sine konkurrenters tøvende tilgang til udviklingen af elbiler. Han er i særdeleshed ikke begejstret for, at EU har udsat de CO2-bøder, som bilproducenterne ellers skulle betale fra i år.
Han forventer som konsekvens af ønsket om fortsat at fremstille fossildrevne biler på bekostning af elbiler, at den træge omstilling til el vil betyde, at flere ikke klarer sig. Resultatet bliver kort og godt, at nogle vil lukke. Det gode ved det er så, at dem, der klarer sig, kommer til at nyde godt af færre konkurrenter. Ordene falder i et interview, som norske Motor har med Rowan.
Volvo-bossen kritiserer først og fremmest sine tyske, franske og italienske konkurrenter. Og ikke mindst EU’s politikere, der i begyndelsen af marts gav efter for bilproducenternes og deres lobbyisters pres. Her besluttede EU-Kommissionen at indstille til parlamentet og EU’s nationale regeringer, at bilproducenterne ikke behøver at betale de millardstore bøder på op mod 15 milliarder euro (knap 112 mia. kroner) i år, men at de kan vente op mod tre år med at betale dem.
God tid til at planlægge
“Det, de har gjort, er uden sidestykke,” siger Jim Rowan til Motor.
“I tæt samarbejde med bilproducenternes interesseorganisation ACEA definerede EU i 2019 nogle regler. Regler, der skulle skærpe CO2-udledningerne fra 2025. Regler, som alle forstod. Det gav alle god tid til at planlægge, så en vis del af hver enkelt producents biler fra 2025 kunne være elektriske. Hvis ikke, ville det koste bøder. Så kommer man til første kvartal 2025, og så ændrer man reglerne.”
Som Jim Rowan tilføjer: “Helt ærligt. Vi er en lille producent i denne sammenhæng. Men hvis vi kan, så kan andre også.”
Sammenslutningen af de store europæiske bilproducenter besluttede ganske enkelt lang tid før 2025, at de ikke ville gå tilstrækkeligt målrettet efter elbiler. Selvom man havde været med til at beslutte det. I modsætning til blandt andre Volvo, der lagde produktionen om.
Rowan er “frustreret og overrasket” over resultatet.
Hvor bliver de små elbiler af?
Volvos skotske topchef undrer sig over, at de europæiske bilproducenter hænger så meget i bremsen, når det kommer til at fremstille mindre og billigere elbiler.
“Vi kom med den lille EX30. Den er den tredje mest solgte elbil i Europa efter Tesla Model Y og Model 3. Vil du fortælle mig, at gutterne i den europæiske bilindustri ikke kan finde ud af at fremstille en lille og billig elbil,” spørger Jim Rowan retorisk og svarer selv.
“De besluttede ikke at satse på de små og billige. I stedet brugte de kræfter på lobbykampagner for at få ændret reglerne.”
Det risikerer efter Rowans mening at medføre endnu større udfordringer i fremtiden. For hvad skal bilproducenter, der følger det vedtagne, gøre, næste gang EU siger, at nu skal I gøre sådan og sådan? Investere milliarder, og hvis ikke I gør det, så bliver I straffet.
Kinas fremmarch og global straftold
Især tre faktorer spiller ind på nutidens og fremtidens bilmarked. Ikke mindst Kinas pludselige status som teknologi- og prisførende og evnen til at fremstille biler i stort antal har rokket det globale marked grundlæggende. Oven i det kommer handelskrige med toldbarrierer, ligesom digitalisering spiller ind på alt fra produkt- til kundehåndtering.
Samtidig med de tre faktorer er der et krav om at mindske andelen af fossildrevne biler og fremme andelen af elbiler. Selvom EU altså lige har trukket kortvarigt i den håndbremse. Målet er stadig, at man fra 2035 ikke må sælge nye, fossildrevne biler i EU.
Jim Rowan mener, at dem, der er hurtige nok til at omstille sig, investere i den rette teknologi og investere i produktion lokalt, så man undgår straftold, er dem, der klarer sig igennem. De vil kunne håndtere udfordringerne og kommer til at nyde godt af, at der bliver færre konkurrenter.
Læs hele Motor.no’s interview med Jim Rowan ved at klikke på linket her.
Af redaktionen