Crashtest afslører alvorlig fejl i billig Kina-bil

Låsemekanismen i MG3 svigtede, så førersædet flyttede sig under crashtest. Euro NCAP kalder fejlen kritisk og anbefaler bilkøbere at vælge andre biler.

Kinesiske biler er på få år rykket fra bund til top i den skrappe Euro NCAP crashtest. Men en helt ny crashtest af den kompakte, kinesisk fremstillede MG3 afslører, at biler fra Kina ikke er fejlfrie.

I den kendte Euro NCAP crashtest opdagede ingeniørerne, at den låsemekanisme, der holder sædet fast, svigtede. Ifølge Euro NCAP har man ikke set sådan en fejl siden organisationen udførte den første crashtest for 28 år siden.

’Dårlig beskyttelse’

Den defekte låsemekanisme fik førersædet til at vride sig midtvejs under kollisionen. Bevægelsen øgede belastningen på crashtestdukkens højre ben, så Euro NCAP vurderede beskyttelsen som ’dårlig’.

MG har efterfølgende forpligtet sig til at forbedre designet af sædets låsemekanisme.

Trods problemets alvor koster den ikke MG3 en stjerne i den samlede bedømmelse. Euro NCAP's pointsystem tillader ikke fradrag, hvis en enkeltkomponent fejler. Derfor kvalificerer MG3 sig stadig til fire stjerner takket være dens præstationer i resten af crashtesten. Også selv om Euro NCAP konstaterede, at chaufførens hoved slog igennem airbaggen i rattet, så der opstod kontakt mellem hoved og rat.

Vælg en anden bil

Så selv om MG3 umiddelbart slipper hæderligt fra crashtesten med fire ud af fem stjerner, har Euro NCAP valgt at udsende en separat pressemeddelelse på MG3.

Her lægger Aled Williams, programdirektør hos Euro NCAP, ikke fingrene imellem, men skriver, at ”organisationen anbefaler, at forbrugerne overvejer andre biler frem for MG 3.”

Ifølge direktøren er det ”bekymrende at finde en bil til salg i 2025 med en fundamental svaghed i sædelåsemekanismen, en essentiel del af bilens passagerfastholdelsessystem. Denne fejl er blevet rapporteret til de relevante typegodkendelsesmyndigheder, så det kan overvejes, om der skal foretages en tilbagekaldelse af køretøjet.”

Udbedrer ikke solgte biler

MG har efterfølgende lovet, at fabrikken vil ændre førersædets låsemekanisme i produktionen fra august og førerairbaggen fra oktober. MG har dog ingen planer om at udskifte hverken låsemekanisme eller airbag på biler, der allerede er leveret.

Herhjemme er der blot solgt 43 MG3 siden nytår.

Læs Hvilkenbils test af MG3 her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here