Cupra Tavascan fremstilles i Kina og er derfor pålagt straftold. Det kan sætte Cupras ‘økonomiske fremtid på spil’, advarer chef.
Tavascan er Cupras blot anden elbil. Herhjemme lanceres den sidst i oktober, og danske kunder har længe både kunnet prøvekøre og bestille nyheden. Men nu advarer chefen for Cupra, Wayne Griffiths, om at modellen hurtigt – og i værste fald hele Cupra-mærket – kan forsvinde fra det europæiske marked igen. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Årsagen er, at Cupra Tavascan fremstilles i Kina. Derfor er den pålagt EU’s nye straftold på 21,3 pct. EU har indført tolden i et forsøg på at dæmme op for den strøm af billige elbiler, der kommer fra Kina. Mange af de kinesisk fremstillede elbiler nyder godt af statsstøtte, hvilket giver dem en unfair fordel i konkurrencen med europæiske bilmærker. Tolden er derfor indført for at beskytte europæisk bilindustri.
Men til Reuters siger Griffiths, at tolden kan ‘udradere’ Cupra-mærket.
Told rammer forkert
Og her bliver det indviklet. For Cupra er jo et europæisk bilmærke, der hører hjemme i Spanien og er en del af den tyske VW-koncern.
I et forsøg på at stå stærkere i konkurrencen, tog Cupra for flere år siden en strategisk beslutning om at flytte en del af produktionen til Kina. Her er omkostningerne væsentligt lavere end hjemme i Spanien, hvor Cupra også har fabrikker. Men hvor Cupra fremstiller mærkets første elbil, Born, i Europa, besluttede man at fremstille Tavascan i Kina for at reducere omkostningerne.
Nu rammer dén beslutning Cupra som en boomerang. Og der ærgrer naturligvis Wayne Griffiths, der kritiserer EU’s straftold på biler fremstillet i Kina:
”Den sætter hele den finansielle fremtid for virksomheden på spil. Formålet med straftolden er at beskytte europæisk bilindustri, men effekten er den modsatte,” siger han til Reuters.
Han uddyber:
”Vi er ikke et kinesisk mærke, som prøver at oversvømme europæiske konkurrenter med billige biler. Vores biler er ikke for det brede publikum, og denne bil er ikke et statsstøttet produkt. Vi er et helt andet dyr, og det prøver vi at få de europæiske myndigheder til at forstå.”
Kommer stadig til Danmark
I Danmark afviser den danske Cupra-importør, at Wayne Griffiths udmelding får nogen betydning.
”Cupra Tavascan er på vej til Danmark på samme vilkår og priser, som vi hele tiden har meldt ud. Vi arbejder tæt sammen med fabrikken, og har en klar strategi for at sikre, at vores biler forbliver attraktive for de danske forbrugere, uanset hvordan det politiske landskab udvikler sig. Vi har været forberedt og tilpasset vores strategi ift. afgifter og politiske ændringer, og vi er godt rustede til at håndtere de udfordringer, der måtte opstå løbende,” siger PR & Brand Activation Specialist Anders Rune Hansen hos Cupra Danmark.
Fra fordel til risiko
Wayne Griffiths klagesang er ikke desto mindre et godt billede på den uenighed om EU’s straftold, der er i europæisk bilindustri. Groft sagt er der to holdninger: Mærker som Cupra, der har produktion i Kina, er imod straftolden, fordi den umiddelbart rammer deres salg og indtjening. Andre mærker, der ikke har satset på Kina, er for.
Om den ene eller anden lejr har ret, kan der være flere meninger om. Men faktum er, at geopolitiske spændinger mellem Kina og vesten er ved at ændre spillereglerne i bilindustrien: Hvor det tidligere lignede en klog beslutning at lægge produktion i Kina, ser det i stigende grad ud til at blive en risiko.
Ikke bare på grund af straftold i både EU, USA og Canada. Kineserne, der tidligere købte mange udenlandske bilmærker, har nu kastet deres kærlighed – og penge – efter hjemlige mærker som BYD, Xpeng og Hongqi. Dermed er vestlige mærker fanget på det forkerte ben: Selv om de fremstiller biler i Kina, falder salget der, og samtidig rammes de biler, som de eksporterer fra Kina af straftold på helt op til 100 pct.
Risiko for kæmpebøder
For Cupra er situationen særligt alvorlig. Mærket er afhængig af, at den nye Tavascan kommer til at udgøre en stor del af det samlede Cupra-salg i Europa. Ellers kan mærket ikke opfylde EU’s miljøkrav til det gennemsnitlige CO2-udslip fra alle Cupras modeller.
Fra 2025 skærpes miljøkravene og Cupra vil blive pålagt enorme bøder, hvis mærket ikke kan overholde dem.
Men måske findes der en oplagt løsning for Cupras kattepine. Selv om Wayne Grifftihs umiddelbart afviser, at flytte produktionen tilbage til Europa, burde det sagtens kunne lade sig gøre. Moderkoncernen VW har netop varslet både fyringer og fabrikslukninger. Der er altså både ledige hænder og samlebånd klar, hvis Cupra ønsker at fremstille Tavascan ’hjemme’ i Europa og dermed slippe for både straftold og muligvis også miljøbøder.
Interessant, Cupra produceret i Tyskland👍