Cupra vil skifte fra SUV-stil til ’provokerende’ design

Spanske Cupra arbejder på et nyt design, der går imod den dominerende SUV-trend. Cupra vil ’provokere’ og designe ikoniske biler.

Nærmer SUV-æraen sig sin afslutning? Får vi snart alternativer til de høje og kantede SUV- og crossover-modeller, der dominerer bilsalget i det meste af verden?

Noget tyder i hvert fald på, at vi ser de første ’oprørstegn’ og mod på at præsentere bilkøberne for noget andet end endnu en SUV, der ligner alle de andre til forveksling.

Fornylig meddelte franske DS Automobiles, at de helt dropper SUVere i fremtiden, fordi biltypen ”ikke udtrykker fransk elegance.”

Nu følger Cupra, VW-koncernens spanske datterselskab, trop.

Vil nedbryde grænser

I forbindelse med nomineringen af Cupra Terramar til en plads i finalen om at blive Årets Bil i Europa, uddybede chefen for Seat og Cupra, Wayne Griffiths, mærkets nye holdning til design.

”Hvis du vil gøre Cupra cool og ikonisk, bliver du nødt til at lave biler, der måske ikke passer ind i de traditionelle segmenter. Vi arbejder på nye biler, der bryder de klassiske grænser mellem sedaner, stationcars og SUVere. Ting dukker op, og vi vil se forskellige muligheder. Vi arbejder på nogle meget provokerende karrosseriformer. Forhåbentlig kan vi vise jer et eksempel næste år.”

Tavascan er Cupras nyeste elbil – og måske et forvarsel om, hvilken designretning mærket bevæger sig mod. Ønsket er at designe biler, der går på tværs af de klassiske typer som sedan, stationcar og SUV. Foto: Lars Krogsgaard

Cupra begyndte som sportslige udgaver af Seat. Men Seat har det svært, så for seks år siden blev Cupra udskilt som et separat mærke, der netop lagde vægt på mere markant design. Med succes. Mens Seat stadig kæmper med lave salgstal og rutinemæssigt omtales som lukningstruet, har Cupra fået et stærkt brand, der sælger større og dyrere biler end moderselskabet. Det er med andre ord Cupra, der kører euro hjem til Seats slukne pengekase.

Overvejer buggy

Der er dog stadig ikke råd til at tage chancer. Cupra tør ikke lave sedaner, som der i dag er meget lav efterspørgsel på. Sportsvogns-konceptet Dark Rebel (billedet) kommer heller ikke i produktion foreløbig.

”Vi investerer 10 milliarder euro i elektrificering. Vi bygger et nyt brand. Vi bliver nødt til at sørge for, at hver eneste investering betaler sig. Vi kan ikke tage for mange vilde chancer på dette punkt af vores udvikling,” forklarer Wayne Griffiths.

Og så alligevel. Blandt de ikoniske biler i provokerende design som Cupra overvejer, er en buggy i off-road stil. Og det lyder jo umiddelbart ret vildt…

”Den vil blive elektrisk, og jeg tror den vil blive sjov. Den kunne blive en ægte game-changer, meget følelsesbetonet, og samtidig velfungerende i byen. Jeg taler ikke om bil til stranden. Vi har masser af idéer, masser af skøre idéer, men vi skal også holde fokus,” uddyber Wayne Griffiths.

Mere end VW i ny indpakning

Cupra planlægger også at indtage det amerikanske marked. Her er fokus på SUVere om muligt endnu større end i Europa. Opgaven bliver derfor at tilpasse Cupras modeller til amerikansk smag og behov.

Wayne Griffiths afviser, at Cupras biler groft sagt er Volkswagen-modeller i en anden indpakning.

”Alle de biler som Cupra laver, adskiller sig i design og teknologi. Vi deler platform og bilstørrelse med VW Group, men vores ingeniører tilpasser hver eneste bil, som vi laver. Vi gør det på en måde, så de føles mere Cupra og kører som en Cupra.”

Et godt eksempel er Cupras nyeste model i Danmark, elbilen Tavascan. Rent teknisk er den Cupras udgave af VW ID.5, men i forbindelse med testkørsler til Årets Bil i Danmark kunne vi konstatere, at Tavascan ikke bare har sit eget formsprog, den kører også mere kontant og dynamisk end sit tyske ophav.

Hvilkenbil vender tilbage med en test af Cupra Tavascan i begyndelsen af 2025.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here