Topchef for lavprismærket Dacia langer ud efter udviklingen, der får bilkøbere til at vælge store, tunge biler til hverdagens små opgaver.
Det er ikke hver dag, at en bilboss kritiserer sine egne kunder – eller i det mindste potentielle købere. Men det er, hvad Denis Le Vot, øverste chef for Dacia, gør i et interview med det britiske magasin Autocar.
“Det er latterligt at købe en stor bil til bare at køre børnene i skole eller til supermarkedet. Du bruger tonsvis af metal og masser af skærme bare for at køre i Brugsen. Så er det fair og intelligent at stille spørgsmålet: ’Er vi gået for langt’,” siger Denis Le Vot i et interview med Autocar.
Mere bil end nødvendigt
Udtalelsen falder i en tid, hvor mange bilkøbere vælger store og tunge biler – ofte SUVere – selvom de sjældent eller aldrig har behov for så store biler.
I Danmark er udviklingen også tydelig. Med overgangen til elbiler, der stort set slipper for registreringsafgift, vælger mange bilkøbere især store SUVere med op til 350-400 hestekræfter og en vægt på den tunge side af to tons.
Men Denis Le Vot mener, at det er en dårlig udvikling. Reelt har de fleste bilister slet ikke brug for så store og energikrævende biler, men kører sjældent mere end 30-40 kilometer om dagen.
Dacia-chefen argumenterer for, at mindre, enklere og billigere biler giver langt mere mening – både økonomisk og miljømæssigt. Et synspunkt, der meget passende flugter med Dacias profil som lavprismærke, der i øvrigt p.t. slet ikke sælger elbiler i Danmark og flere andre lande.
Flere bilbosser deler bekymringen
Le Vots kritik er ikke en enlig svale. Renaults – og dermed Dacias og Le Vots chef – topchef, Luca de Meo, har også udtrykt bekymring over bilindustriens fokus på store og dyre modeller.
I et fælles opråb med Stellantis’ bestyrelsesformand, John Elkann, har de to bilbosser opfordret EU til at fokusere mindre på elbiler og mere på den overordnede CO2-reduktion. De ønsker at bevare de små og prisbillige fossilbiler, der lige nu presses ud af markedet af stadig skrappere miljø- og sikkerhedskrav.
Krav, der ikke mindst rammer netop producenter som Dacia, Renault og flere mærker i Stellantis-koncernen som Citroën og Fiat, der traditionelt sælger mange af de mindste biler.
Særligt i Sydeuropa er det en kendt sag, at mange forbrugere slet ikke har råd til de nuværende elbiler, der ofte er relativt store. Uden fradrag bliver de for dyre for mange mennesker.
Løsning på vej
Problemet er reelt, men løsningen er måske godt på vej. Også fra Luca de Meo og John Elkanns egne bilmærker. Små og langt billigere elbiler som Citroën ë-C3, Fiat Panda og Renault 5 er på vej til priser, hvor langt flere bilkøbere kan være med. Selv Dacia barsler med en lille elbil, der bliver rigtigt billig.
For mange af de mennesker, der i dag køber store, tunge og dyre el-SUVere, vil de også være en bedre løsning. Så måske er det den klassiske diskussion om, hvad der kommer først: Hønen eller ægget? Måske mangler forbrugerne bare de billige elbiler, der faktisk kommer nu.