Næsten hver anden nye bil, der sælges i Danmark, er en elbil. I de øvrige 26 EU-lande er kun hver ottende nye bil elektrisk.
Af alle borgere i EU er danskerne mest begejstrede for elbiler. Af alle 27 EU-lande ligger Danmark suverænt i front, når det gælder salg af nye elbiler. I første halvår af 2024 udgjorde elbiler næsten halvdelen – 45,1 pct. – af det samlede nybilsalg i Danmark. Til sammenligning var hver ottende nye bil - 12,5 pct. – solgt i de øvrige EU-lande en elbil.
I alt blev der registreret 5.683.843 nye biler på vejene i EU i de første seks måneder af 2024. Det svarer til en stigning på 4,5 procent sammenlignet med første halvår af 2023.
Mens danskerne især købte nye elbiler, var bilkøberne i resten af EU mere tilbageholdne med at vælge elektrisk.
På tværs af EU-landene kom der 712.637 nye elbiler ud på vejene i EU i de første seks måneder af 2024 – en mindre stigning på 1,3 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Afgifter bør holdes i ro
Hos Mobility Denmark, der samler en række aktører i den danske bilbranche, peger man på vigtigheden af en økonomisk gulerod, hvis Danmark fortsat vil være foregangsland for omstillingen til elbiler.
“Det er glædeligt at se en generel stigning i elbilsalget i EU. Vi ser også Danmark, som klart er i front, når det kommer til andelen af elbiler, hvilket vi glæder os meget over. Derudover ser vi flere af vores nabolande, der tydeligt er mærket af, at incitamenterne til at køre elbil er blevet fjernet. Det understreger vigtigheden i at beholde afgifterne i ro i Danmark, så vi kan fortsætte med at være frontløbere og gavne den grønne omstilling,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Intet tilskud – færre elbiler
I Tyskland, der er Europas største bilmarked, ser man tydeligt konsekvenserne af, at den tyske regering ved udgangen af 2023 droppede den såkaldte BAFA-ordning. Ved hjælp af ordningen fik tyske bilkøbere et kontant tilskud på 4.500 euro – godt 33.000 danske kroner – ved køb af en elbil. Siden miljøtilskuddet blev fjernet 16. december sidste år, er andelen af elbiler i det tyske bilsalg faldet fra 15,8 pct. i første halvår 2023 til 12,5 pct. i første halvår af 2024.
Kilde: Mobility Denmark, grafik: Hvilkenbil.dk