Problemer med software udskyder lanceringen af Citroën ë-C3. Importør kender endnu ikke konsekvenserne for danske kunder.
Endnu en ny bilmodel er forsinket på grund af problemer med software. Denne gang går det ud over en af årets mest hypede bilnyheder, Citroën ë-C3.
Hypen handler om, at den kompakte crossover til priser fra 180.000 kr. bliver Danmarks billigste elbil. Citroën ë-C3 er samtidig spydspids for en strøm af mindre og billige elbiler, der for alvor skal sætte skub i ’anden bølge’ af omstillingen til elbiler.
Både i Danmark og Europa venter mange bilkøbere på nye elbiler, der kan købes for under 200.000 kr. De findes p.t. stort set ikke, og det er den primære årsag til, at salget af elbiler – særligt i Sydeuropa – lige nu stagnerer.
Men bilkøberne – både de danske og europæiske – må endnu en gang væbne sig med tålmodighed.
Skulle allerede være leveret
Faktisk skulle de første Citroën ë-C3 allerede været leveret til danske kunder. Omkring årsskiftet forlød det, at de første biler skulle leveres i løbet af det nu overståede forår.
Tilbage i marts åbnede de danske forhandlere også for bestillinger af ë-C3, der endda blev fremvist hos udvalgte forhandlere. På det tidspunkt var tidsplanen dog allerede skredet. Nu meddelte den danske importør, at de første biler ville komme til Danmark i løbet af september eller oktober.
Alt tyder på, at Citroën ë-C3 nu bliver yderligere forsinket. Citroën kæmper med at få softwaren i bilerne til at virke, som den skal. Ifølge branchemagasinet Automotive News handler det mere præcist om at få softwaren afprøvet og godkendt til masseproduktion – en opgave, der efterhånden er mange måneder forsinket.
En af grundene til, at ë-C3 bliver Danmarks billigste elbil er ellers, at den umiddelbart er mindre avanceret end dyrere elbiler. Basisversionen har for eksempel ikke en central infotainmentskærm – i stedet benytter brugeren sin egen smartphone til funktioner som navigation og streaming af musik.
Importør afventer information
Hos den danske importør ved man endnu ikke, hvad problemerne kommer til at betyde for danske kunder.
”Vi afventer præcis information fra fabrikken, så vi kender endnu ikke konsekvenserne for det danske marked. Og vi har derfor heller ikke en fastlagt lanceringsdato pt.,” siger Hanne Sørensen, Head of Group PR hos K. W. Bruun, der importerer Citroën i Danmark.
For Citroën kan forsinkelsen betyder, at mærket mister sit forspring i forhold til de konkurrenter, der også er på vej med mindre og billigere elbiler. Det gælder især Renault, der er på vej med en elektrisk udgave af deres ikoniske model 5. Alt tyder på, at de to biler nu lanceres samtidig, formentlig sidst på året. Og kigger vi ind i 2025, kommer der en mindre bølge af billige elbiler som Fiat Panda, BYD Seagull, Hyundai Inster og Skoda Epiq, der er direkte konkurrenter til Citroën ë-C3.
Software driller også andre mærker
Citroën er langt fra det eneste bilmærke, der må udskyde lancering af nye modeller på grund af problemer med bilernes software.
Audi har netop lanceret Q6 og A6 e-tron med op til to års forsinkelse, det samme gælder Porsche Macan og den kommende Volvo EX90. Tidligere har VW haft nogle meget omtalte softwareproblemer med ID.3, der både medførte forsinkelser og utilfredse kunder, der i lang tid måtte undvære forskellige funktioner i deres nye biler.