Basisudgaven af BYD Dolphin Surf med 220 km rækkevidde kommer før tid. Til december kan den kalde sig Danmarks billigste elbil til 149.995 kr.
Kampen om at kunne kalde sig ’Danmarks billigste elbil’ fortsætter – og til december ser det ud til, at kinesiske BYD Dolphin Surf tager titlen med et beskedent prisskilt på 149.995 kr.
Det er nemlig lykkedes den danske importør at skaffe basis-udgaven af den lille surfer til Danmark tidligere end forventet. Egentlig skulle bilen først være i Danmark næste år, men nu kommer den til Danmark i december – et halvt år tidligere end planlagt.
220 km rækkevidde
BYD Dolphin Surf fås i dag til priser fra 175.000 kr. Det inkluderer et batteri på 43 kWh med en rækkevidde på 322 km.
Basisudgaven Active nøjes med et batteri på 30 kWh, der giver en rækkevidde på 220 km – og bringer prisen under den magiske grænsen på 150.000 kr.
Her kan konkurrenterne ikke være med. Danmarks billigste elbil i dag er Citroën ë-C3, der efter flere prisfald er nede på 160.000 kr. Her er rækkevidden dog længere – 326 km.
Hyundai Inster er tredjebilligst til 170.000 kr. med 327 km rækkevidde.
Lader langsomt
Det lille ’men’ ved Danmarks snart billigste elbil er altså rækkevidden. 220 km er ikke meget, så basisudgaven af BYD Dolphin Surf henvender sig mest til bilister med et beskedent kørselsbehov eller overvejende bykørsel.
Vover man sig ud på længere ture, tager det 30 minutter at lade batteriet fra 10-80 pct. Det er decideret langsomt i betragtning af det meget lille batteri på 30 kWh. Med 80 procent på batteriet vil den teoretiske rækkevidde være knapt 180 km. Kører man på motorvej i vinterhalvåret ligner det en reel rækkevidde på 100 km.
Masser af udstyr
Mens batteri og rækkevidde er markedets mest beskedne, er der ikke noget skrabet over udstyret i BYD Dolphin Surf. Tværtimod er udstyrslisten nærmest overdådig med metallak, nøglefri betjening, klimaanlæg, 10” roterbar touchskærm med navigation og trådløs Android Auto og Apple CarPlay.
Selv adaptiv fartpilot, parkeringssensorer bag og bakkamera samt mulighed for at trække op til tre kW strøm fra bilen er standard.
Danmarks billigste elbil kan konfigureres og bestilles nu. De første biler leveres i december.
Priskrig fortsætter
Ret beset giver det konkurrenterne mulighed for at reagere og igen sikre sig titlen som Danmarks billigste elbil. Det har både Citroën, Hyundai og MG tidligere gjort.
Alt andet lige er der lagt op til fortsat priskrig på selv de billigste elbiler – nu med fordel til BYD.