Dansk bilimportør varsler stor Kina-offensiv

k. w. bruun hongqi

K. W. Bruun vil lancere fem nye elbiler fra kinesiske Hongqi. Bilerne får 800 volt teknologi og udfordrer bl.a. Tesla Model Y og VW ID.7.

Det statsejede kinesiske bilmærke Hongqi, der er kendt for at levere limousiner til lederne af Kinas Kommunistiske Parti, har store planer. Inden 2028 vil Hongqi have bygget seks nye bilfabrikker uden for Kina og være til stede med over 1.000 showrooms i flere end 100 lande.

Målsætningen er at gå fra at være ’Kinas ægte luksusmærke’ til at være ’verdens nye luksusmærke’. Første trin i dén plan er at sælge over 160.000 biler årligt på markeder uden for Kina. Umiddelbart lyder det beskedent i betragtning af de seks nye fabrikker. Skal fabrikkerne blot fremstille 27.000 biler hver, siger al viden, at det vil udfordre lønsomheden. I den sammenhæng vil Hongqi dog alt andet lige have en fordel i at have den kinesiske stat i ryggen.

Sedanen E-H7 bliver den første af de nye Hongqi’er. Med en længde på fem meter skal den konkurrere med bl.a. VW ID.7.

Der er ikke tale om luftkasteller. På den aktuelle biludstilling i Beijing viser Hongqi fem nye elbiler, der er på vej til Europa. Også Danmark, hvor den danske bilimportør K. W. Bruun, der bl.a. også importerer Peugeot, Citroën og Opel, lægger op til en større offensiv fra Hongqi.

’Rød Rolls-Royce’ som murbrækker

K. W. Bruun importerer allerede den enorme SUV E-HS9, der med sit Rolls-Royce inspirerede design er svær at overse i gadebilledet. Efter en drastisk prisnedsættelse på 400.000 kr. i efteråret, lykkedes det at sælge 56 Hongqi E-HS9 i 2023.

E-HS7 er SUV-udgaven af E-H7. Begge fås med batteri på op til 111 kWh og over 600 hk.

På den måde har den 5,2 meter lange SUV fungeret som en murbrækker for Hongqi i Danmark. Nu annoncerer K. W. Bruun så fem modeller, der tydeligvis er langt mere målrettet til europæiske og danske bilkøbere.

Det opulente Rolls-Royce look er afløst af mere tidløse linjer og teknologien er opgraderet med mulighed for 800 volt teknologi, der gør det muligt at lynlade med op til 365 kW.

Konceptbilen E-HS5 udfordrer Tesla Model 3. Ifølge Hongqi er den produktionsklar.
Sedan kommer først

Første nye Hongqi bliver den knapt fem meter lange sedan E-H7. Den lander i løbet af efteråret, og ligner en konkurrent til elbiler som VW ID.7 og Hyundai Ioniq 6. Kort efter, formentlig i begyndelsen af 2025, får E-H7 følgeskab af SUV’en E-HS7. Her bliver konkurrenterne store SUV’ere som BMW iX3, den nye Audi Q6 og især den kommende landsmand Polestar 3 samt Xpeng G9.

S’et står for SUV og som betegnelsen antyder, deler de to biler teknik. Du kan vælge mellem tre batteristørrelser på 75, 85 og 111 kWh med bag- eller firehjulstræk. Angiveligt kommer bilerne både med 400- og 800 volt teknologi. Rækkevidden er endnu ikke beregnet efter WLTP-normen, men Hongqi taler om en rækkevidde på over 800 km efter den meget optimistiske CLTC-norm. Det kan formentlig oversættes til godt 600 km med det største batteri efter WLTP-normen.

E-HS5 sigter efter Tesla Model Y.
Produktionsklare konceptbiler

Interessen bliver formentlig endnu større for to konceptbiler, som Hongqi også viser på udstillingen i Beijing. Det er også de to modeller, som K. W. Bruun har størst forventninger til.

Sedanen E-H5 og SUV’en E-HS5 er bygget på samme platform som 7-serien, men er et nummer mindre. Dermed skal de konkurrere mod nogle af de bedst sælgende elbiler i Danmark som Tesla Model 3 og Y, VW ID.4, Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5.

Ifølge Hongqi er konceptbilerne stort set produktionsklare. Det gælder også designet, der er udviklet på Hongqis design center i München under ledelse af den tidligere Rolls-Royce designer Giles Taylor. Som man kan se på billederne, har Taylor skruet grundigt ned for de store armbevægelser og duften af engelsk overklasse på de nye modeller.

Vi ser dog tidligst E-H5 og E-HS5 i løbet af 2025.

Hvis Hongqi skynder sig, bliver denne åbne udgave af E-H7 verdens første elektriske cabriolet.
Første elektriske cabriolet

Sidst, og nok mest interessant for et beskedent publikum i Danmark, er Hongqi også på vej med en cabriolet-udgave af E-H7. Med klassisk stofkaleche og plads til fire, bliver den formentlig verdens første elektriske cabriolet. K. W. Bruun forventer meget passende at have den på det danske Hongqi-program til sommer.

Som en del af offensiven lægger Hongqi i øvrigt en smule luft til sin fortid. Navnet Hongqi betyder rød fane, og den røde farve pryder f.eks. logoet i fronten på den ’røde Rolls-Royce’ E-HS9. Alle nye Hongqi-modeller får dog et nyt logo, der er et stiliseret H uden den røde farve. Nok meget klogt, eftersom kommunismen ikke er i høj kurs på vores breddegrader.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. China is helping Russia undertake its biggest military expansion since Soviet times, ramping up sales of machine tools, microelectronics and other technology that Moscow is using to produce missiles, tanks, aircraft and other weaponry for its war against Ukraine, according to a US assessment. – theguardian.com

  2. Kina er det dummeste, vi endnu har støttet op om.
    Vi har glemt ordsproget …
    Dumt at grave sin egen grav.

    Kina er et kommunistisk diktatur og de ønsker kun en ting… udvidelse…mere magt og mere land, vesten har været dum nok til at lade Kina kopiere alt vores teknologi og tilmed flyttet vores produktion til Kina.

  3. Fantastisk at Kina nu også vil investere og støtte lokal arbejdskraft i andre dele af verden! Imponerende biler Hongqi kommer med, de ser jo super flotte ud og den teknologi smadrer jo alle andre på markedet!

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here