Danske købere af Kina-biler støtter indirekte Rusland

kinesiske bilproducenter rusland

Kinesiske bilproducenter bag mærker som Volvo og Polestar, sælger biler i Rusland. Problematisk for bilkøbere og importører, mener eksperter.

Når danske forbrugere køber biler fra kinesisk-ejede bilmærker som Volvo, Polestar, Voyah og JAC støtter de indirekte Rusland.

Kinesiske bilproducenter udnytter nemlig i stor stil, at vestlige og japanske konkurrenter overholder de internationale sanktioner mod Rusland efter landets invasionskrig mod Ukraine. Mens bilmærker som Volkswagen, Toyota, Renault, Nissan, Ford, BMW og Mercedes har trukket sig ud af Rusland, er kineserne rykket ind.

Sidste år tog Kina-biler næsten 50 pct. af bilmarkedet i Rusland. I marts i år sad kinesiske bilmærker på ni ud af det russiske bilsalgs 10 mest solgte biler. Med en samlet eksport på næsten én million biler, var Rusland kinesisk bilindustris største eksportmarked i 2023. I år forventes Kinas bil-eksport til Rusland at stige yderligere.

Holder Rusland kørende

Kinesiske bilproducenter holder altså bogstaveligt talt Rusland kørende. Også økonomisk i form af kinesisk valuta og arbejdspladser i Rusland, der i sidste ende bidrager til, at præsident Vladimir Putin kan holde gang i den russiske krigsmaskine i Ukraine.

Det er kinesiske virksomheder som bl.a. Geely, Chery, Great Wall Motors, Dongfeng og JAC Motors, der sælger biler i Rusland.

Volvo EX30
Volvos kinesiske ejere, Geely, sælger også biler i Rusland under eget navn. Volvo EX30 på billedet her, fremstilles i Kina, men sælges dog ikke i Rusland.

Geely ejer også Volvo og Polestar, der sælges i Danmark, og er på vej med nye mærker som Zeekr, Smart og Lynk & Co. Statsejede Dongfeng står bag Voyah, der herhjemme sælges af K. W. Bruun. JAC Motors sælger en enkelt model i Danmark. Chery er endnu ikke i Danmark, men planlægger at sælge mærkerne Exlantis, Jaecoo og Omodo herhjemme senere i år. Samme planer har Great Wall Motors for mærkerne Ora og Wey.

Kina støtter Rusland

Kinas indtog i Rusland er problematisk. Især for de danske importører, der samarbejder med kinesiske bilproducenter med interesser i Rusland, mener to danske eksperter.

”Det betyder jo, at danske forbrugere i hvert fald indirekte støtter Rusland ved at købe disse kinesiske bilmærker. Mange danske bilkøbere er formentlig ikke bekendt med, at de kinesiske bilproducenter er så aktive på det russiske marked, og har derfor ikke haft lejlighed til at forholde sig til den situation,” siger analytiker René Tønder fra Autoinc, der bl.a. rådgiver den danske autobranche.

I lyset af en stadig mere spændt geopolitisk situation, er det et problem, der kun bliver større. Senest har USA hævdet at have beviser for, at Kina nu leverer såkaldt ’dual-use’ komponenter til Rusland, der kan bruges af det russiske militær i krigen mod Ukraine.

”Sammen med det faktum, at sanktionerne ikke har knækket Ruslands økonomi, bl.a. fordi de har en kæmpe samarbejdspartner i Kina, skærper det situationen og øger sandsynligheden for handelspolitiske konsekvenser,” siger René Tønder og peger på, at USA allerede har firedoblet tolden på kinesiske elbiler til 100 pct.

Holdningsbaseret modstand

Han forventer, at EU – som varslet – også vil hæve tolden. Dog væsentligt mindre for at beskytte tysk bilindustri, der har store interesser i Kina.

”I stedet kan man henvise til sikkerhedspolitiske hensyn, og så vil der komme endnu mere fokus på Kinas stigende handel med Rusland. Det kan øge den holdningsbaserede modstand mod kinesiske bilmærker, som vi allerede oplever. Der findes ingen undersøgelser af det, men noget tyder på, at forbrugerne ikke ønsker at støtte et land, som de i stigende grad ser som en fremtidig modstander. Den tendens kan øget opmærksomhed på Kinas interesser i Rusland forstærke,” vurderer René Tønder.

Risiko for danske importører

Øget negativ opmærksomhed er også, hvad en anden dansk ekspert peger på.

”Hidtil har importørerne været heldige med, at information om at kinesiske mærker har taget store markedsandele i Rusland, ikke fået megen opmærksomhed. Men vi ved fra undersøgelser, at en stor del af forbrugerne er solidariske med Ukraine og handler derefter – så det her betyder noget,” siger Alexander Josiassen, professor på Copenhagen Business School og forsker i bl.a. forbrugeradfærd og international markedsføring.

På spørgsmålet om, hvorvidt de danske importører af disse biler løber en risiko – der måske også kan gå ud over de ikke-kinesiske mærker, som nogle af dem også sælger – svarer han:

”Det er naturligvis en stor risiko. Det er jo blandt andet den risiko, der har fået mange danske virksomheder til at forlade det russiske marked.”

Polestar 2
Efter Volvo er Polestar det næstbedst sælgende kinesisk-ejede bilmærke i Danmark. Sidste år blev der solgt 2.023 Polestar herhjemme.
Besvarer ikke spørgsmål

Hvilkenbil har spurgt de danske importører af Volvo, Polestar, Voyah og JAC Motors om deres holdning til at deres kinesiske samarbejdspartnere sælger biler i Rusland, og dermed modarbejder internationale sanktioner mod et krigsførende land?

Vi har også spurgt, om de ved at sælge biler fra disse kinesiske mærker indirekte er med til at støtte Ruslands økonomi og dermed evne til at føre krig mod Ukraine?

Endelig har vi spurgt, om de har nogen form for dialog med forhandlere og kunder om, at deres kinesiske bilproducenter og samarbejdspartnere handler med Rusland?

Den danske Volvo-importør videresender spørgsmålene til mærkets internationale kommunikationsafdeling, der i en mail med henvisning til den kinesiske ejer Geely, skriver at ”Volvo Cars kommenterer ikke på andre virksomheders – inklusive vores aktieejers – beslutninger og ageren.”

Den danske Polestar-importør svarer ikke direkte på spørgsmålene, men skriver bl.a. i en mail, at ”som en virksomhed med produktion og forretning i EU, USA og Kina er det generelle princip for Geely Holding ikke at kommentere politik i medierne.”

Af mailen fremgår det, at man skal skelne mellem Geely Holding Group og Geely Automobile, hvor sidstnævnte følger kinesiske regler og eksporterer biler til Rusland, mens de EU-baserede bilmærker i Geely Holding ikke handler med Rusland.

Hvilkenbil har spurgt den danske Polestar-importør, om ikke pengene i sidste ende havner samme sted, hos Geely i Kina? Importøren er ikke vendt tilbage.

For travlt til at svare

K. W. Bruun, der ud over Voyah også importerer bl.a. Peugeot, Citroën og Opel, har trods flere udskydelser af deadline ikke haft tid til at svare.

RSA Danmark, der indtil videre har solgt syv biler i Danmark i år, afviser at svare ”af hensyn til travlhed.”

Dette er den femte artikel i en serie, hvor Hvilkenbil sætter fokus på de forandringer, som det forventede indtog af kinesiske bilmærker vil få for danske forbrugere og bilmarkedet i Danmark. Vi definerer et bilmærke som kinesisk, når mindst 50 pct. af ejerskabet er kinesisk.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Super gode pointer.

    Valg ef ny bil er efterhånden ikke et valg med hjerte eller hjerne, men et politisk valg.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here