Flere danske Xpeng-ejere oplever fejl på motoren i deres elbiler. Ifølge importøren har ”under 10” fået skiftet motor eller styreenhed.
En række danske Xpeng-ejere oplever motorfejl i deres kinesiske elbiler. På sociale medier beskriver flere Xpeng-ejere, at de pludselig får besked i førerdisplayet om motorfejl. Herefter går bilen i ’nødprogram’ eller kan slet ikke køre videre.
Fejlen rammer både næsten helt nye biler og biler, der har kørt 35.000 km. I flere tilfælde er bilens elmotor skiftet ud. I andre tilfælde er problemet angiveligt løst ved at skifte bilens styreenhed, den såkaldte IPU, Intelligent Power Unit, der styrer samspillet mellem bil og elmotor.
Tre biler på en uge
Hvilkenbil har skrevet til flere af de berørte ejere, men ingen ønsker at stå frem. På sociale medier kan man dog læse, at motorfejlene skaber uro blandt danske Xpeng-ejere.
Uroen handler om, at fejlen kan opstå på stort set nye biler med blot et par tusinde km på tælleren. En mekaniker har fortalt en kunde, at man havde tre biler med problemet på blot én uge, og at motoren ikke kunne repareres, men skulle udskiftes med en ny motor.
En Xpeng-ejer har også oplevet først at få skiftet motor, hvorefter bilen meldte fejl på den nye motor. Denne fejl blev dog løst på værkstedet, uden at det var nødvendigt at skifte hele elmotoren ud.
”Under 10”
Hos den danske Xpeng-importør er man optaget af, at fejlen kun er opstået på en meget lille del af de mere end 4.000 Xpeng, der kører i Danmark.
”Vi har registreret udfordringer med en komponent i elmotoren på under 10 ud af de over 4.400 Xpeng-biler, der kører på de danske veje – svarende til cirka 0,17 procent. Det drejer sig om et meget begrænset antal,” skriver PR manager Mathias Brandt hos Xpeng Motors Denmark i en mail til Hvilkenbil.
”Problemet er identificeret og relaterer sig til enkelte biler fra den tidlige produktion. Aktuelt er kun én bil på værksted,” står der videre i mailen. Xpeng skriver også, at de ”følger sagen tæt.”
Xpeng yder syv års garanti og alle berørte kunder har fået stillet en lånebil til rådighed, mens deres Xpeng var på værksted.
Mest solgte Kina-mærke
Xpeng kom til Danmark i 2023 og har på kort tid etableret sig på det danske marked.
I 2024 solgte Xpeng 2.854 biler i Danmark og blev dermed det bedst sælgende af alle de nye kinesiske bilmærker i Danmark.
@hvilkenbil.dk i må undskylde mig, men er artiklen ikke lige lovlig generaliserende overfor alle Xpeng ejere? At I har et par brugere som har fået en mandagsbil leveret og som udtrykker bekymring retfærdiggør jo ikke jeres artikel, som påstår alle Xpeng-ejere er bekymrede, for det er vi ikke. Virker lidt som betalt smædekampagne fremfor reel journalistik.
Hej Steen. Der er Xpeng-ejere, der i offentlige opslag på Facebook udtrykker bekymring for deres biler og deler erfaringer om fejl, der har medført udskiftning af motorer og langvarige besøg på værkstedet. Det ville da også bekymre mig, hvis jeg var Xpeng-ejer. Alt andet lige er der jo tale om et nyt og relativt ukendt mærke – alene det faktum gør historien relevant. Vi skriver intet sted, at ‘alle’ Xpeng-ejere er bekymrede – vi henviser til de opslag, der er på Facebook.
Derudover stiller vi spørgsmålstegn ved Xpeng Danmarks udsagn om, at der er tale om “et meget begrænset antal”. “Under 10” ud af 4.400 biler, der alle er mere eller mindre nye.. Er det “meget begrænset”? Og hvorfor vil Xpeng ikke oplyse det præcise antal, når de nu kender tallet?
Den slags spørgsmål er det vores opgave som seriøst bilmedie at stille på vegne af forbrugerne. Det gør vi også til andre bilmærker – og det bliver vi ved med. Det vil du som forbruger formentlig også sætte pris på, hvis et lignende problem en dag rammer netop din bil.
Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør, Hvilkenbil.
Hej Jens, tak for svar, men overskriften til artiklen generaliserer alle ejere.
Jeg er medlem af alle kendte Facebook grupper, der relaterer sig til Xpeng, da jeg selv ejer en G6, og jeg har ikke set mere end et par stykker (læs: max 5), der har lavet opslag omkring dette. Jeg skal dog sige, at jeg føler for enhver, der får en “mandagsbil”, men jeg mener, det er vildt overdrevet at lave en artikel om, at Xpeng ejere er urolige, det er vi ikke… Nu har jeg oplevet hvor mange problemer VW har haft, Hyundai har haft og mange af de andre producenter. Der findes mandagsbiler indenfor alle mærker, det gør jo ikke nødvendigvis Xpeng-ejere nervøse, det er heller ikke min oplevelse på de grupper, der hører til Xpeng.