Danskernes bilvalg er ikke styret af følelser, men fornuft. Danske forbrugere går entydigt efter værdi for pengene og betragter ikke bilen som et statussymbol.
Danske forbrugere går målrettet efter mest værdi for pengene, når de køber biler. Det kan godt være, at vi drømmer om forførende Alfa’er og potente BMW’er, men når tegnebogen skal op af lommen, er det hverken øjnene eller hjertet, der får det sidste ord, men hjernen og lommeregneren.
Det viser en undersøgelse udført af analyseinstituttet Red Shift for det danske brugtbilsite BilBasen. I undersøgelsen har godt 10.000 personer fra 10 lande (Argentina, Australien, Canada, Columbia, Danmark, Frankrig, Holland, Italien, Storbritannien og Tyskland) svaret på, hvad de lægger mest vægt, når de køber biler.
Resultatet viser, at danskerne er de mest koldsindige og økonomisk forsigtige bilkøbere. 37 pct. af de 1.006 danskere, der deltog i undersøgelsen, kigger først og fremmest på værdi for pengene, pålidelighed og lave driftsomkostninger i deres bilvalg. Til sammenligning lå det tilsvarende tal på 22 pct. for bilkøberne i de øvrige ni lande.
Også når man laver en prioriteret ”hitliste” for de egenskaber, som danskerne lægger størst vægt på, er fornuften i højsædet. Her står der pålidelighed, købspris og driftsomkostninger på top 3, mens bilens køreegenskaber kommer ind på en fjerdeplads.
Bilen giver ikke status i Danmark
Netop køreegenskaber vidner måske om lidt følelse og passion i danskernes bilvalg, men sammenlignet med interviewpersonerne i de andre lande er mere subjektive egenskaber som design, motorkraft og prestige bare mindre vigtige for danske bilkøbere. Måske ikke så overraskende i betragtning af, at Danmark har verdens højeste registreringsafgift. Et faktum, der formentlig også er en medvirkende årsag til, at de mindste biler udgjorde hele 60 pct. af det samlede danske nybilssalg i 2012. Og at den lille VW Up, der både er billig i indkøb og drift, blev Danmarks suverænt mest solgte bil sidste år.
Ikke meget tyder på, at vores hang til fornuftige biler vil ændre sig. Undersøgelsen afslører nemlig også, at danskerne er det folkefærd, der tillægger bilen mindst prestige, når der skal flashes økonomisk overskud hjemme på villavejen. Kun 11 pct. af danskerne betragter bilen som et vigtigt statussymbol. I de andre lande er tallet mere end dobbelt så højt.