Datasikkerhed: Polestar vil skrotte software fra Kina

polestar kinesisk software

Kinesisk ejede Polestar leder efter ny software-leverandør. Fokus på datasikkerhed er vokset efter USA-forbud mod software fra Kina.

En af den afgåede amerikanske præsident Joe Bidens sidste handlinger var at indføre et forbud mod software fra Kina i biler på amerikansk jord. Det forbud har nu fået kinesisk ejede Polestar til at afsøge markedet efter en ny leverandør af software.

Det amerikanske forbud vil i praksis udelukke biler produceret i Kina fra at blive solgt i USA. Forbuddet træder dog først i kraft i 2027.

Kinesisk ejede Polestar kan komme i klemme, og topchef Michael Lohscheller har i et interview med Financial Times meddelt, at Polestar er gået i gang med at lede efter en ny software-leverandør.

Tyske Michael Lohscheller udtaler sig ikke om datasikkerhed og årsagerne til det amerikanske forbud. Han nøjes ifølge Financial Times med at udtale sig om Polestars situation. USA er potentielt et stort marked for Polestar, og derfor er er det nødvendigt at finde en løsning, siger han.

Polestar er presset 

Polestar var oprindeligt Volvos sporty mærke, og i 2010 blev Volvo, som dengang var ejet af Ford, købt af kinesiske Geely. I dag ejer Volvo 18 procent af aktierne i Polestar, og Geely samt Geelys ejer, rigmanden Eric Li, sidder på 63 pct. Volvo har produktionsfaciliteter i South Carolina, USA, hvor også Polestar 3 bliver produceret, men Polestar 2 bliver produceret i Chengdu i Kina. 

Polestar blev børsnoteret i 2022, men har haft økonomiske trængsler siden. Milliardunderskuddet er permanent, og kort før jul var Polestar-aktien igen ramt af kursfald, så værdien nåede under en dollar pr. aktie.

Fjendtlig virksomhed

Årsagen til amerikanernes forbud mod kinesisk software i biler på amerikansk grund er frygt for spionage, terror og dét, der er værre.

Amerikanerne indledte lovgivningsarbejdet hen mod forbuddet i sommeren 2024. Moderne biler er fyldt med software, og de er konstant koblet på internettet. Man kan derfor ikke med sikkerhed vide, om bilen sender informationerne ‘hjem’ til eksempelvis Kina. 

Kinesisk lovgivning pålægger alle borgere og virksomheder at samarbejde med efterretningstjenesten om indsamling af data, hvis det har betydning for den nationale sikkerhed. Derfor er det ligegyldigt, om bilproducenten er ejet af staten eller er privatejet.

Personlig og national sikkerhedsrisiko

Hvilkenbil har skrevet flere artikler om emnet, da det også berører os her i Europa. Eksperter opfordrer myndighederne til at øge fokus på kinesisk software. I EU er man begyndt at tale om, hvad man skal gøre. Og når USA har vedtaget forbud mod kinesisk software, er det sandsynligt, at det får konsekvens for lovgivningen i EU.

Selvom bilproducenter, som sælger biler i EU, er omfattet af den såkaldte databeskyttelsesforordning, GDPR (General Data Protection Regulation), er det ikke utænkeligt, at hackere, terrororganisationer eller ondsindede magter kan skaffe sig adgang til oplysningerne. 

Det er i første omgang en risiko for det enkelte menneske, har Allan Frank, IT-sikkerhedsekspert hos Datatilsynet, sagt til Hvilkenbil.

Men dataindsamlingen kan også udgøre en national sikkerhedsrisiko.

Af redaktionen

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here