Top & Flop: Hvilkenbil udpeger syv bilnyheder i syv bilklasser, der satte sig mest i respekt i 2013 – og en enkelt, der skuffede trods massiv hype og lave priser.
2013 var et forbløffende bilår set med danske briller. Bilsalget fortsatte med at slå alle rekorder, godt hjulpet af forbrugernes umættelige appetit på små biler. Anført af minimalist-modeller som VW Up, Kia Picanto og Toyota Aygo sidder de såkaldte mikrobiler i dag på cirka 60 pct. af det samlede, danske bilsalg.
Forklaringen skyldes i høj grad en nådesløs priskrig, der har presset prisen for op mod et dusin forskellige fabriksnye biler helt ned på 70.000 kr. For blot få år siden blev flere af disse biler faktisk lanceret til langt over 100.000 kr.. Havde man dengang forudset, at de kunne købes for totredjedele af prisen i 2013, ville det have udløst hovedrysten og roterende pegefingre i pandehøjde…
Nu har vi vænnet os til de lave priser, der gør egen bil til et endog meget reelt alternativ til cyklen og buskortet. Mikrobilernes eksplosive popularitet og lave priser kan næppe undervurderes: De billige mikrobiler har forandret det danske bilmarked: Kampen om at kapre kunder på slagtilbud har næppe før været så intens og breder sig både til større bilklasser og brugtmarkedet. 2013 var med andre ord et år, hvor det var sjældent let at gøre et godt bilkøb.
Intet tyder på, at det bliver anderledes i 2014. Røgen har knapt lagt sig efter nytårsaften, før landets bilforhandlere indbyder til den traditionelle ”nytårskur” for bilkøbere på udkig efter et godt tilbud. Her på redaktionen vil vi gerne hjælpe læserne med at gøre et særligt godt køb. Hvilkenbil.dk udpeger derfor syv biler i syv forskellige bilklasser, som vi var særligt begejstrede for blandt nyhederne i 2013. Og så lige en enkelt, der gjorde det modsatte: Hvor der er vindere, er der som bekendt også tabere, så nederst i artiklen kan du også læse om, hvilken bil der skuffede os mest i 2013.
MIKRO-KLASSEN: VW Up slog alle rekorder i rekordåret 2013, og det er fuldt fortjent: Den lille Up rammer ”bulls eye” på et dansk marked, hvor pris betyder alt, og hvor VW formår at tilbyde en genial og utroligt vellykket mikrobil, der ikke kun er billig, men har praktisk sans, virker kvalitetspræget og har et stilrent design, der matcher et andet populært ikon – Apples iPhone – perfekt. Men på hvilkenbil er begrebet ”kvalitet for pengene” en særlig dyd, og derfor peger vi på Up’s spanske søsterbil Seat Mii (billedet) som årets bedste køb i mikroklassen: Bilerne er nøjagtigt ens, men Mii er billigere end både VW Up og den tjekkiske aflægger, Skoda Citigo.
Alternativet: Koreanerne bliver stadig dygtigere, og den nye udgave af Hyundai i10 har potentiale til at vippe de tyske trillinger Mii, Citigo og Up af pinden med bedre plads og federe finish.
MINI-KLASSEN: Få hverdagsbiler – uanset pris og størrelse – byder på en sjovere og mere sportslig køreoplevelse end Fords forrygende Fiesta. I 2013 fik den et facelift med et selvsikkert grin i Aston Martin stil – og det kan Fords frækkert forbløffende nok sagtens bære. Bagsædepladsen er Fiestas eneste udfordring, ellers er bilen en 6-stjernet oplevelse og 2013’s bedste mini.
Alternativet: Man tager en gennemsnitlig fransk mini ved navn Renault Clio, strammer undervognen lidt op, tilføjer en moderne touchscreen i midterkonsollen og lader en dygtig designer ved navn Laurens van den Acker (hold øje med ham!) klæde mekanikken ind i nogle ualmindeligt organiske og forførende former, og voila! – Clio 4 er (gen)født som miniklassens franske fristelse.
GOLF-KLASSEN: Ja, den er mere snusfornuftig end sexet, men 3. generation af Skoda Octavia er en af den slags biler, der ikke sætter ét hjul forkert og byder på så meget ”value for money”, at der er tale om det, som en vis Don Corleone ville betegne som et tilbud, du ikke kan sige nej til… Så slå trygt til og vælg gerne den silkebløde og stærke 140 hestes turbobenziner i den nydelige og ekstremt rummelige combiudgave. Den kombination var 2013’s stærkeste i en Golf-klasse med nådesløs konkurrence.
Alternativet: Kia Ceed er koreansk kvalitet med fine allround-egenskaber, fuldfed finish og 7 års garanti. Tro det eller ej, Ceed får discount til at dufte lidt af luksus.
FIRMA- OG MELLEM-KLASSEN: Mazda 6 kom, så og sejrede i firmaklassen i 2013 med formfuldendt design, fine køreegenskaber og et betryggende ry for langtidsholdbar kvalitet. Ikke dårligt – og lad så være, at Mazda 6 brillerede på en lidt billig baggrund helt uden nye konkurrenter i klassen: Mazda 6 har kvaliteter til at holde sig på toppen i 2014, hvor VW Passat og Ford Mondeo langt om længe kommer i nye udgaver.
Alternativet: Skoda Octavia er vokset så meget, at den byder mere indvendig plads end Mazda 6. Pludselig får du råd til masser af udstyr og kraftigere motor ved at ”downsize” til en Octavia. En lidt fræk manøvre blandt dine kolleger med firmabil, men den der ler sidst…
MPV-KLASSEN: Technospace kalder franskmændene den nye Citroën C4 Picasso og sjældent har betegnelsen rumfartøj været mere passende til en bil: Det formfuldendte franskbrød til hele familien sætter nye standarder for, hvor fræk en rummelig familiecontainer kan designes, og hvor mange betjenings-skærme, der kan presses ind i et instrumentpanel på den pæne måde. Iphone-folket vil elske Picasso’s tårnhøje ”gadget-faktor”, og bilentusiaster forbløffes over, hvor let og velkørende Citroëns nye EMP2 platform er. Tres bien – Citroën C4 Picasso tager stikket som 2013’s bedste MPV/storfamiliebil i overraskende suveræn stil.
Alternativet: Handler det mere om penge end skarpe køreegenskaber og sidste skrig i touchscreen-betjening er den gode gamle bestseller i MPV-klassen Renault Scenic stadig et godt bud. I 2013 blev den opgraderet med en ny næse og den trykfølsomme skærm fra Clio.
SUV/CROSSOVER-KLASSEN: De ligner små firehjulstrækkere, men har sjældent mere end forhjulstræk – til gengæld er både tørst og pris overskuelige, og derfor er de kompakte ”crossovers” verdens hurtigst voksende bilklasse. Herhjemme er de franske rivaler Peugeot 2008 og Renault Captur kommet stærkt fra start i klassen og der skal fintælling til for at afgøre, at Captur er det bedste køb. Peugeot 2008 kører ganske vist en anelse bedre, men Renault sætter tingene på plads med en knivskarp pris og stærke motorer – derfor er Captur 2013’s bedste køb i årets mest modeprægede bilklasse.
Alternativet: Bølgen af ”gadekryds” startede med de lidt større Toyota RAV4 og Honda CR-V og siden har modeller som Nissan Qashqai, VW Tiguan og Mazda CX-5 stemplet ind i ”softroader” klassen med succes. Vil du have den ægte vare, er vores favorit den nye Honda CR-V – og helst med den nye 1,6 liters diesel, der blev lanceret i 2013.
LUKSUS-KLASSEN: I 2013 lancerede Mercedes en ny S-klasse, der utvivlsomt er blandt verdens bedste biler. Sehr gut – men hvis du vil imponere alt fra din miljøbevidste svigermor til gutterne nede på tanken, er der intet, der slår Tesla Model S. Den californiske elbil sætter simpelthen nye standarder for, hvor langt, hvor hurtigt og hvor komfortabelt en elbil kan køre på en opladning strøm. Til overflod ser Model S godt ud og er fritaget for afgifter herhjemme. I USA er Tesla kåret som den bedste og mest sikre bil nogensinde – tag dén, Mercedes & Co! Eneste minus: Leveringstiden er laaang på bilen, der ser ud til at blive elbilens gennembrud.
Alternativet: Luksusklassen knopskyder helt vanvittigt i disse år. Fleksible platforme gør det let og billigt at lave et væld af varianter af den samme bil. BMW lancerede derfor en GT-udgave af 3-serien, der med ekstra højde, praktisk bagklap og forlænget akselafstand er væsentligt mere praktisk end den større 5-serie. Klassisk køn er den ikke, men vi tror 3 GT bliver kult i klassen for luksusbiler med kant.
OBS-KLASSEN: Der er heldigvis langt mellem de dårlige biler anno 2013. Man var måske lidt nervøs på bilkøbernes vegne, da Renault lancerede sit rumænske discountmærke Dacia i Danmark i begyndelsen af 2013. Nu var vi lige sluppet af med Lada… Men MPV’en Lodgy viste sig at være et ærligt bekendtskab. OK, sikkerheden er ikke up-to-date, finishen i bedste fald rustik, men pladsen er overdådig, Renaults dieselmotor et dydsmønster af kultur og økonomi og prisen nærmest den halve af konkurrenternes. Så det blev til et velkommen til Dacia. Men så fulgte rumænerne op med minibilen Sandero. Den kunne vi godt have undværet: Discount-udgaven af den forrige Renault Clio er et orgie i tarvelig finish, støj, stødende affjedring og årtiets mest akavede kørestilling. Til fra-prisen på 100.000 kr. er Dacia Sandero en discountbil, der ikke er billig nok. Sandero snupper titlen som største skuffelse i 2013.
Med en Tesla kommer man ikke til at imponere “gutterne nede på tanken” for der skal man ikke hen længere… 🙂