Designchef forudser comeback for den praktiske MPV

Kritikken af store og energislugende SUVere stiger. Det kan give den klassiske MPV chancen for et comeback, mener Renaults designchef.

SUV-biler sidder på mere end halvdelen af bilsalget i Europa. Også i Danmark dominerer den høje biltype bilsalget. Sidste år var 12 af de 20 mest solgte biler af den højere SUV- eller crossover type.

Køberne sætter pris på at sætte sig ind i stedet for ned i bilerne. Mange fremhæver også det gode overblik i trafikken. Omvendt kritiserer andre biltypen for højere energiforbrug, hårdere medfart for modparten i sammenstød og dårligere køreegenskaber.

Kritikerne har medvind, mener Renaults designchef Gilles Vidal, og det kan give en velkendt biltype et comeback til de udskældte SUVere, siger han i et interview med Autocar.

Ingen vil kritisere MPVere

”Lige nu øges kritikken særligt i Europa af SUVerne. Men du vil aldrig kritisere MPVere på samme måde, for det er en meget respekteret familiebil. Heller ikke selv om den er lige så forurenende, lige så tung, lige så alting, så det er et underligt samfunds-twist.”

Ikke desto mindre forudser han, at MPVen står over for et muligt comeback. Tilbage i 90erne og start 00erne var MPVere som Renault Scenic og Espace (billedet), Opel Zafira og Citroën Picasso ’big business’ med en markedsandel på ca. 10 pct.

Qashqai ændrede alt

Men succesen fik en ende, da Nissan i 2006 lancerede den første Qashqai. En relativt kompakt og økonomisk overkommelig bil, der var inspireret af ægte offroadere som Toyota Landcruiser og Range Rover, men langt mere civiliseret og billigere.

Qashqai blev et home run for Nissan, og siden har SUVere og afarten crossover bredt sig som en skovbrand til alle andre bilmærker.

”SUVere vandt kampen mod MPVere, fordi MPVere er biler, som du har brug for, men ikke ønsker dig, mens SUVere har en form, som mange ønsker sig,” mener Gilles Vidal.

Elbiler giver nye muligheder

Overgangen til elbiler giver ikke desto mindre MPVere en ny chance for at gøre comeback. Det skyldes bl.a., at elbiler bygges på en platform, der er flad som et skateboard, hvilket gør det muligt at indrette og designe biler på en helt ny måde. Hertil kommer, at Kina – der er verdens største bilmarked og førende inden for elbiler – har et boomende marked for især luksuriøst indrettede MPV-biler, der ses som et alternativ til SUVere.

”Hvad kan slå SUVere ud? Det er det spændende spørgsmål. Måske kan MPVere gøre comeback i en mere sexet og attraktiv form,” forudser Gilles Vidal.

Kun lille fordel

Også selv om der egentlig ikke er meget at vinde ved at skifte fra SUV til MPV. MPVere udnytter kabinepladsen bedre, men kræver rundt regnet lige så meget plads og materialer som en SUV.

Konceptbilen Embleme er Renaults bud på, hvordan fremtidens SUV kan se ud.

”I sidste ende vil de ikke være lettere eller bruge mindre energi. Måske vil de være lidt mere aerodynamiske, så her ligger en mulig fordel (ved MPVere, red.),” siger Gilles Vidal.

Renaults designchef tror, at SUVerne, som vi kender dem i dag, kommer til at se anderledes ud.

”SUVere vil blive mere og mere effektive, så formentlig bliver de lidt lavere og mere aerodynamiske,” forudser Gilles Vidal.

Et godt eksempel er Renaults egen konceptbil Embléme, der står højere på vejen som en SUV, men samtidig har et lavere, mere strømlinet karrosseri end alle Renaults nuværende SUVere.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here