EU-direktiv gør det dyrere at benytte brobizz eller nummerpladebetaling på Storebæltsbroen. Til gengæld bliver kontantbetaling billigere.
Mindre rabat men billigere kontantbetaling. Det er virkeligheden for bilister, der kører over Storebæltsbroen i 2025.
Forklaringen er, at EU’s regler for vejafgifter – det såkaldte Eurovignette-direktiv – tvinger Danmark til at justere på priserne for at benytte Storebæltsbroen.
Ifølge Eurovignette-direktivet må der højst være 13 pct. i forskel på listeprisen og rabatprisen for at krydse Storebælt.
Det får store konsekvenser for de bilister, der benytter Storebæltsbroen. Sidste år var der nemlig hele 40 pct. rabat på at benytte brobizz eller nummerpladebetaling, der både gør det hurtigere at passere betalingsanlægget og nemmere for Storebælt A/S at håndtere betalingerne.
Med rabat var prisen for en personbil 196 kr., mens det kostede 275 at betale kontant i 2024.
Større kontantrabat
Fordi der er indlysende fordele ved at så mange bilister som muligt benytter brobizz eller nummerpladebetaling, sætter Storebælt derfor kontantprisen ned til 230 kr. Dermed kan rabatprisen holdes nede på 201 kr. – en mindre stigning på fem kr. – og stadig overholde EU-kravet om højst 13 pct. forskel.
Vinderne er altså de bilister, der fortsat betaler kontant. De sparer 45 kr. pr. tur, mens bilister, der benytter brobizz eller nummerpladebetaling skal betale en smule mere i 2025.
Størst rabat på dobbeltture
Den helt store besparelse ligger dog fortsat på dobbeltture: En tur-retur på Storebæltsbroen på hverdage mellem kl. 16 og 03 samme dag koster 241 kr., mens ud og hjem på helligdage og tur-retur i weekenden begge koster 340 kr.
Disse rabatter opnås kun med brobizz eller nummerpladebetaling. I alle tre tilfælde løber kontantbetaling til sammenligning op i 460 kr. På den måde holder Storebælt A/S altså fast i at belønne de bilister, der ikke betaler kontant.
Læs mere om alle de forskellige takster her hos storebaelt.dk