Offroadere, firehjulstrækkere eller bare SUV. Kært og forkætret barn har mange navne – fælles for biltypen er tårnhøje udgifter til drift og værditab, viser ny dansk analyse.
I 00’erne var en stor SUV med træk på alle fire det ultimative statussymbol. Men sidst i årtiet viste finanskrisen og en dansk afgiftsomlægning sig at være uoverstigelige forhindringer for selv den mest potente Porsche Cayenne, Audi Q7 og Mercedes M-klasse. Fra den ene dag til den anden punkterede SUV-boblen. Pludselig var biltypen dømt helt ude i skoven som vulgær, tørstig og urimeligt aggressiv overfor mindre medtrafikanter.
Siden har SUV’erne ikke desto mindre gjort et diskret og overraskende comeback. Til dels også i Danmark, hvor mere kompakte, lettere og mindre drikfældige typer som Honda CR-V, VW Tiguan, Nissan Qashqai og Mazda CX-5 er godt på vej til at gøre den udskældte SUV stueren og populær igen.
Men firehjulstrækkerne – hvoraf mange af de nyeste faktisk nøjes med forhjulstræk – er og bliver en kostbar biltype. Det viser en ny undersøgelse foretaget af forbrugersitet bilpriser.dk i samarbejde med BT. Undersøgelsen kigger nærmere på udgifterne ved at eje og køre i 53 forskellige SUV-modeller på det danske marked. Og det er læsning, der må få fjerene til at stritte af skræk på den indre Joakim von And.
Selv den billigste SUV i analysen, Skoda Yeti, koster 3,34 kr. per kørt km, når man medregner alt fra brændstofudgifter, service og ikke mindst værditab i ejerskabet. Til sammenligning koster en lidt større Skoda Octavia under det halve, nemlig 1,55 kr. per km efter de samme forudsætninger.
Allerdyrest er kongen af SUV-klassen, den legendariske Range Rover med en udgift per kørt km på intet mindre end 19,62 kr. Værditabet er et kapitel for sig med hele 64 pct. efter fire år.
Selv for godsejere – og førnævnte Joakim von And for den sags skyld – gør det et pænt indhug i pengetanken. En Range Rover koster nemlig 1.735.000 kr. fra ny og taber dermed 23.000 kr. hver måned i fire år.
Værditabet er den store udgift for SUV’ere
Netop afskrivning er den helt store udgiftspost for SUV-ejerne. Der er dog undtagelser fra reglen. F.eks. Audi Q5 2,0 diesel, der ”kun” mister 43 pct. af sin værdi over fire år. Det er pudsigt nok en forholdsvis mindre afskrivning end Audi Q3 med samme 2-liters dieselmaskine.
I det hele taget er det blandt firehjulstrækkere ikke nogen naturlov, at store modeller afskriver mere end små. Kun 9 af de 53 SUV-biler i analysen mister mindre end halvdelen af deres værdi i løbet af de fire år – men seks af disse er Audi´er. I den anden ende af analysen har fem modeller tabt over 60 pct. af deres værdi i perioden. De hedder alle Land Rover/Range Rover. Det engelske ikon blandt firehjulstrækkere har således usædvanlig stor betydning for værditabet i SUV-klassen.
Ganske forudsigeligt er de mest populære SUV’ere på det danske marked dog også blandt de mindst kostbare at eje. Efter Skoda Yeti er Hyundai ix35, Honda CR-V og VW Tiguan SUV’erne med de laveste udgifter med kilometerudgifter på henholdsvis 3,67, 3,71 og 3,93 kr.
Læs hele analysen.