2014 blev et rekordår for det svensk-kinesiske bilmærke, der er midt i en ambitiøs femårs-plan. På verdensplan steg salget med næsten ni procent – og dobbelt så meget i Danmark.
På latin betyder Volvo ’jeg ruller’ – og det er netop, hvad det gør for det svensk-kinesisk bilmærke efter et godt 2014. Salget nåede rekordhøje 465.866 biler – en fremgang på 8,9 procent på verdensplan.
I Danmark gik det endda endnu bedre med en fremgang på 18 procent og et samlet salg på 2.022 biler. Det svarer til en markedsandel på 1,1 procent og en plads nr. 22 på ’hitlisten’ for alle bilmærker på det danske marked. Ganske beskedent – men Volvos billigste model begynder ved 300.000 kr., hvilket er et klart handicap i et land, hvor de to mindste bilklasser står for mere end halvdelen af det samlede nybilsalg.
Fremgangen i det, der kan betegnes som ’År 1’ i fabrikkens ambitiøse femårs-plan, er godt nyt for Volvo: I løbet af de næste fem år skal modelprogrammet totalt fornyes, inklusive introduktion af en ny strategi med modul-platforme, verdensnyheder på sikkerhedsområdet, et nyt designsprog, nye motorer og ikke mindst topmoderne infotainment.
Spydspidsen er det nye flagskib XC90 (billedet), der er et overflødighedshorn af ny teknik og forløber for kommende Volvo-nyheder med samme DNA.
Salgsfremgangen glæder selvfølgelig Håkan Samuelsson, direktør og koncernchef hos Volvo Car Group:
2014 blev et godt år. Rekordsalget viser, at det er lykkedes os at komme vidt omkring. Samtidig tjener vi penge, og det agter vi at blive ved med. Det er vigtigt, fordi det betyder, at vores vækst bygger på et bæredygtigt grundlag,” lyder det fra chefen.
Glæden bliver næppe mindre af, at mange skeptikere for blot få år siden frygtede, at det ville komme til at gå Volvo, som det er gået Saab. De to svenske bilmærker har nemlig omtrent samme historie: Begge har været ejet af amerikanske bilgiganter – og begge er blevet solgt, fordi ejerne var utilfredse med indtjeningen.
For Saab gik det galt, da General Motors kastede håndklædet i ringen og forlod den synkende skude i Trollhättan. For Volvo er det gået anderledes positivt efter at Ford i 2010 solgte fabrikken for relativt beskedne 11 milliarder kroner til kinesiske Geely. Kineserne har vist sig både at respektere Volvos særlige mærkeværdier som sikkerhed og skandinavisk design, og har samtidig bakket op med de nødvendige investeringer i ny teknik.
Det er da også i Kina, at væksten for Volvo er størst: Salget i riget i midten steg sidste år med næsten 33 procent – eller dobbelt så meget som markedet generelt.
Læs også: Kun én chance med ny XC90