Bilimportørerne regner lige nu på konsekvenserne af de nye afgifter. Se her, hvilke biltyper, der står til at vinde og tabe på 2021-reglerne.
Lommeregnerne er rødglødende hos landets bilimportører. Siden aftalen om at indføre en ny registreringsafgift herhjemme blev offentliggjort 4. december, har de haft travlt med at beregne konsekvenserne. For alt efter biltype svinger de meget.
Hvor meget viser en foreløbig prisberegning som FDM har lavet. Som bilistorganisationen selv understreger, er den kun vejledende. Når bilimportørerne lige nu sidder og regner på næste års bilpriser har de nemlig mulighed for at skrue på avancen, hvilket kan få stor betydning for de priser, du som forbruger skal betale for en ny bil i 2021.
For eksempel står den nye Toyota Yaris Hybrid til at stige mere end 50.000 kroner med de nye afgifter. Det kan den danske Toyota-importør næppe leve med, så vi gætter på, at prisstigningen bliver mindre voldsom. Omvendt falder en ladehybrid som VW Passat Variant GTE mere end 40.000 kroner i pris. Det gør den særdeles attraktiv sammenlignet med konkurrenterne, og så kan importøren jo vælge at tage lidt af gevinsten hjem i form af højere avancer.
Det er alt sammen spændende spekulationer, som vi først kender de endelige svar på den 18. december. Her forventes de fleste bilmærker at være klar med de nye priser. Indtil da kigger vi med på FDMs kvalificerede gæt på de kommende bilpriser her.
Elbiler holder skansen
Vi begynder med elbilerne. Her vil der fortsat være afgiftsfritagelse for elbiler op til 485.000 kr., så her bliver prisændringerne beskedne. Populære elbiler som VW ID.3, Tesla Model 3 og Hyundai Kona Electric forventes derfor at holde de nuværende priser. Kun de helt dyre elbiler som Tesla Model S og X samt Porsche Taycan bliver dyrere. Sidstnævnte kan stige med hele 242.000 kr.
Både-og for ladehybrider
De populære ladehybrider, der kombinerer en forbrændingsmotor med elmotor og et batteri, der kan lades op, rammes meget forskelligt af de nye afgifter. Førnævnte Passat GTE er en klar vinder med et muligt prisfald på op til 42.000 kr. Audi A6 50 TFSI e ligner også et kommende hit blandt velhavere: Den falder hele 142.000 kr. i pris til stærke 508.000 kr. for limousine-udgaven.
Omvendt er der afgiftssmæk til Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, der risikerer at stige med næsten 75.000 kr. Også ladehybrid-udgaven af Golf med betegnelsen GTE står til en synlig prisstigning på knapt 24.000 kr.
Hybrider er hårdt ramt
Hybridbiler, der fungerer som ladehybrider, men ikke kan lade bilens indbyggede batteri op pr. stikkontakt, ligner de helt store tabere efter afgiftsomlægningen. Det gælder især førnævnte Toyota Yaris Hybrid, der risikerer at stige fra attraktive 207.000 til uspiselige 259.000 kr. alt efter model. Hvis det kommer til at holde stik, kan den ellers roste Yaris Hybrid få det særdeles svært på det danske marked.
Som pioner inden hybridteknik er Toyota i de hele taget hårdt ramt af de nye afgifter. Crossoveren C-HR kan blive 16.000 kr. dyrere, mens Corolla 1,8 Hybrid står til en stigning på næsten 30.000 kr.
Diesel skal dukkes
Ændringen af de danske bilafgifter kan i en vis forstand spores tilbage til dieselgate; altså afsløringen i 2015 af Volkswagens snyd med udledningen fra mere end 10 mio. dieselbiler. Skandalen sendte dieselbilerne direkte i skammekrogen, og derfor er de ikke overraskende også blandt de store tabere af afgiftsomlægningen.
Og så alligevel. Godt sælgende dieselbiler som Skoda Octavia 2.0 TDI, Peugeot 508 SW HDI og Peugeot 208 HDI stiger ganske vist mellem 13.000 og 23.000 kr. For det første er det moderate stigninger. For det andet er merprisen for dieselbiler sammenlignet med benzinbiler reduceret markant siden 2015. Dieselgate tvang nemlig mange producenter til at skrue ned for prisen for at kunne sælge dieselbiler. Med udsigt til aktuelle stigninger, vender vi i virkeligheden bare tilbage til ’normaltilstanden’, hvor dieselbiler er ca. 10-20 pct. dyrere end tilsvarende benzinbiler…
Benzin slipper billigt
Sidst men ikke mindst er der benzinbilerne. Og de rammes kun let af de nye afgifter. Ifølge FDM bliver populære modeller som VW Touran 1,5 TSI, Hyundai i30 1,0 T-GDI og Skoda Karoq 1,5 TSI kun få tusinde kroner billigere. Paradoksalt nok ser prisstigningerne ud til at blive relativt størst på de helt små benzinbiler i mikroklassen som Citroën C1 og Toyota Aygo.
Hvorfor er der ingen, der skriver om gulpladebiler og varevogne?
Hvor meget stiger de?
de ved ikke en hujende fis, det er blot journalister, der er klogere end vi andre…..
Er der nogen, der ved om Volvo V60 D6 dvs dieselhybrid bliver billigere eller dyrere?
På forhånd tak!