Tysk og dansk undersøgelse når frem til samme resultat: Moderne dieselbiler er blevet meget renere og er faktisk mere miljøvenlige end biler med benzinmotorer.
Fordommene om, at dieselbiler belaster miljøet mere end benzinbiler holder ikke. Det viser to undersøgelser foretaget af henholdsvis den tyske bilklub ADAC og Teknologisk Institut i Danmark.
ADAC har testet 13 nye dieselbiler, der alle overholder den nyeste og skrappeste miljønorm, kaldet Euro 6d-temp. ADAC har udført den såkaldte RDE-test på de 13 biler, hvor man ikke måler i et laboratorium, men spænder måleudstyr på bilerne og tester dem i virkelighedens verden. I praksis en skrap og realistisk test. Alligevel klarer de 13 moderne dieselbiler sig overraskende godt.
Bedst er Mercedes C-klasse 220d med en kraftig dieselmotor. Målingen afslører, at den nye Mercedes-motor slet ikke udleder de farlige NOx-partikler, der også kaldes kvælstofilter og er kræftfremkaldende. Tilsvarende motorer fra BMW og Opel udleder kun et enkelt milligram NOx per kørt kilometer. De øvrige 10 biler slipper mellem 5 og 101 milligram NOx ud i atmosfæren, men det er fortsat under de 114 milligram, der træder i kraft fra 2021.
Dermed er moderne dieselbiler ikke alene renere, end mange tror. De lever også allerede nu op til den skrappe Euro 6d-temp norm, der træder i kraft fra 2020. Endda med god margen: I snit udleder de 13 biler 24 milligram NOx, hvilket svarer til godt en fjerdedel af den tilladte grænseværdi fra 2020.
Herhjemme når en dansk undersøgelse foretaget af Teknologisk Institut i Aarhus frem til samme resultat. Her er det den danske Peugeot-importør, der har betalt for testen, der er udført på en Peugeot 308 med henholdsvis en 130 hestes diesel- og en 130 hestes benzinmotor. Som ADAC har Teknologisk Institut benyttet den realistiske RDE-test (Real Driving Emissions), og resultatet er det samme: Modsat fordommen er partikeludledningen fra dieselmotoren hele 46 gange lavere end den tilsvarende benzinmotors. Begge biler ligger et pænt stykke under kravene i Euro 6d-temp normen.
Filtre og AdBlue gør forskellen
Når moderne dieselmotorer pludselig er blevet stuerene, skyldes det ikke mindst en af de største skandaler i tyske erhvervsliv siden 2. verdenskrig: Paradoksalt nok har VW-skandalen i 2015, hvor den tyske bilfabrik blev afsløret i at have snydt med især NOx-udledningen fra mere end 10 millioner dieselbiler sat voldsomt skub i udviklingen af renere dieselbiler.
Dieselgate, som skandalen blev døbt, fik myndigheder verden over til at skærpe kravene til dieselbilers udstødning. Den tekniske løsning blev mere effektive filtre og øget brug af det såkaldte AdBlue-additiv, der er med til at filtrere de skadelige stoffer ud af dieselosen.
VW’s skandaløse miljøsnyd har resulteret i uhørt skrappe miljøkrav, der nu viser sig at gøre de mest moderne dieselbiler mindre miljøbelastende end benzinbiler. Ikke mindst fordi dieselbiler typisk kører 20-30 procent længere på literen end benzinbiler og dermed bidrager mindre til drivhuseffekten.
Spørgsmålet er, om oprejsningen for dieselmotoren kommer for sent? På grund af ‘dieselgate’ er diesel blevet lagt for had i en grad, så byer verden over allerede har forbudt eller vil forbyde dieselbiler. Samtidig har forbrugere i stor stil vendt diesel ryggen til fordel for benzin og hybridbiler.
Flere bilmærker har også helt eller delvist droppet at tilbyde dieselmotorer. Flere er på vej. Andre bilfabrikanter taler om at udfase biler med forbrændingsmotorer til fordel for elbiler inden 2030. Noget tyder altså på, at VW-skandalen har sat gang i en god udvikling, men at vi kun får begrænset gavn af den: Inden dieselmotoren genvinder sin folkelige opbakning, er vi formentlig skiftet til biler, der kører på strøm…