For første gang falder salget af dieselbiler i Europa til 10 pct. af det samlede marked. Til gengæld stiger det europæiske salg af elbiler med 30 pct.
Nedturen for dieselbiler fortsætter i Europa. Ifølge friske tal fra Just Auto blev der solgt 50.000 færre dieselbiler i juni sammenlignet med samme måned sidste år. Det giver dieselbiler en samlet markedsandel i Europa på 10,7 pct. – den laveste siden dieselbilernes nedtur begyndte i 2010erne.
Under fem pct. i Danmark
I alle de 17 europæiske lande, som Just Auto har undersøgt, går dieselbiler tilbage.
I 11 af de 17 lande udgør dieselbiler nu mindre end 10 pct. af markedet. Og i seks lande er andelen faldet til under fem pct. Det gælder bl.a. i Danmark, hvor dieselbiler stod for 4,6 pct. af bilsalget i juni. Det er et markant fald sammenlignet med samme måned sidste år, hvor diesel udgjorde 8,8 pct. af bilsalget.
Selv i Tyskland, der opfandt dieselmotoren, er tilbagegangen tydelig. I juni valgte 19,5 pct. af de tyske bilkøbere en ny dieselbil – for et år siden var det 23,2 pct.
Miljøkrav har effekt
Udviklingen har flere årsager. Først og fremmest har EU's skærpede miljøkrav en effekt. Også selv om kravene for nylig blev lempet, så bilproducenterne kan vente med at opfylde 2025-kravene til 2027.
Ikke desto mindre bliver bilproducenterne nødt til at sælge flere elektrificerede biler, hvis de skal opfylde miljøkravene og undgå bøder.
30 pct. flere elbiler
Samtidig kommer der stadig flere elbiler – også mindre og billigere modeller – på markedet. Efter en periode med sløvt salg af elbiler særligt i Sydeuropa, har det vendt udviklingen. Ganske tydeligt endda. I juni steg salget af elbiler i de 17 europæiske lande med 30 pct.
Ifølge Just Autos analyse har ”elbiler endelig fået et klart forspring til dieselbiler – og det virker usandsynligt, at dieselbiler nogensinde igen kommer til at sælge bedre end elbiler.”
i denne forbindelse er det interessant at nævne at antallet af elbiler på de danske veje kommer til at overgå antallet af dieselbiler i første kvartal næste år.