’Dieselgate’ giver færre valgmuligheder hos VW

Dieselskandalen tvinger VW til at skrotte hver fjerde modelvariant og skære ned på udvalget af udstyr. Samtidig taber VW markedsandele.

Nu får Volkswagen-koncernens dieselskandale også konsekvenser for nye kunder. Der er pres på pengekassen, og det er dyrt at tilbyde et meget stort antal modelvarianter. Derfor skal hver fjerde VW modelvariant udgå. Det skriver finans.dk.

Den tyske bilkoncern vil reducere antallet af modelvarianter med 25 pct. i forsøget på at spare 14 mia. kr.

”Dieselsagen har øget presset for at rationalisere produktionen markant, da VW-mærket næsten alene skal bære omkostningerne,” forklarer VW-mærkechefen, Herbert Diess, til det tyske branchemedie Automobilwoche.

Han understreger, at VW-mærket ikke kan fortsætte med de mange valgmuligheder.

”Fremover vil kunderne få mindre frihed til individuelt at vælge udstyr. I stedet vil vi tilbyde attraktive udstyrspakker. Hvis der så er kunder, som har helt specielle ønsker, vil vi kræve særlig betaling for det,” lyder det fra Herbert Diess.

VW har ifølge finans.dk endnu ikke taget stilling til, hvilke modelvarianter, der skal udgå. Ledelsen har også slået fast, at der skal ske besparelser ved at effektivisere produktionen. Volkswagen har en ambition om at spare 5 mia. euro – mere end 37 mia. kr. – ved effektiviseringer.

Koncernchef Matthias Müller har tidligere slået fast, at Volkswagen Group holder fast i alle sine bilmærker. Udover VW-mærket gælder det Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati samt lastbilmærkerne Scania og MAN.

Bilkoncernen begynder i januar at tilbagekalde de 11 mio. biler, der mindst skal have en softwareopdatering. I første kvartal indkaldes biler med 2,0 liters dieselmotorer. I andet kvartal af 2016 kaldes biler med 1,2 liters dieselmotor på værksted.

Modellerne med 1,6 liters dieselmotor kommer først på værksted i tredje kvartal, da disse biler også skal have monteret et luftgitter i forbindelse med motorens luftindtag, der skal give motorerne en bedre forbrænding.

VW taber markedsandele
Udover færre valgmuligheder hos VW-forhandlerne har ‘dieselgate’ også en negativ virkning på VW-salget: Mens bilsalget stiger markant i Europa for mærker som Ford, Opel og Fiat, har VW ikke samme vækst. Ifølge Automotive News betød det, at VW’s markedsandel i Europa faldt fra 13,5 procent i oktober til 12,2 procent i november.

Læs også: Skal disse 4 mærker bøde for ‘dieselgate’?

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here