VW’s fusk med 11 millioner dieselbiler udløser det største underskud i selskabets historie. Sagsanlæg kan øge udgifterne yderligere.
Skandalen om VW-koncernens fusk med udstødningen i 11 millioner dieselbiler begynder så småt at kunne gøres op i kroner og øre. Og det er ikke småpenge, som den såkaldte ‘dieselgate’ kommer til at koste Tysklands industrielle flagskib: Efter at årsregnskabet for 2015 er gjort op – i øvrigt med stor forsinkelse på grund af skandalen – er koncernens foreløbige udgifter til skandalen gjort op til intet mindre end 121 milliarder kroner.
VW kan dog samtidig glæde sig over et solidt overskud på salget af koncernens 12 bilmærker på 96 milliarder kroner. Derfor ender det samlede underskud – fritaget for særlige udgifter – på ‘kun’ 31 milliarder kroner. De blodrøde tal i regnskabet er dog ikke blot det første helårlige underskud siden 1993, men det største underskud i selskabets historie. Udgifterne til ‘dieselgate’ på 121 milliarder kroner er også mere end dobbelt så store, som de 50 milliarder kroner, VW oprindeligt havde beregnet, at skandalen ville koste.
Sagen kan vare mange år endnu
Indeholdt i de 121 milliarder kroner er også de forventede udgifter til at rydde op efter ‘dieselgate’ i fremtiden. Om det tal holder, er dog tvivlsomt. På den korte bane kan VW-koncernen se frem til civile søgsmål fra VW-ejere i USA, hvor skandalen startede. En anden risiko er, at det amerikanske justitsministerium udsteder bøder for VW’s snyd med udstødningen, og endelig kan skandalen fortsat ende med en straffesag, der kan få yderligere, økonomiske konsekvenser for VW.
På længere sigt skal VW også tackle sagen uden for USA. Sagen begyndte med afsløringer af VW’s snyd med udstødningen på knapt en halv million biler på det amerikanske marked. Her forventes VW at indgå et forlig, der – hvis alt flasker sig for VW – kan lukke sagen med en endnu ukendt milliard-udskrivning for koncernen.
Men så er der stadig over 10 millioner biler hovedsageligt solgt i Europa, som VW også skal gøre ‘stuerene’ igen. Her trækker det ud med at få godkendt de tekniske løsninger i form af motorjusteringer, som VW mener kan løse problemet. Der er altså fortsat mange ubekendte faktorer i dieselgate – og det er også forklaringen på, at sagen kan vare mange år endnu.
Krisen i Wolfsburg (VW’s hjemby, red.) er langt fra overstået,” siger Frank Schwope, analytiker i den tyske bank NordLB til branchebladet Automotive News. Ifølge Schwope bliver der snarere tale om et ‘marathon’ for VW, der kommer til at strække sig over de næste 5-10 år.
Internt i VW-koncernen begynder de første konsekvenser af dieselskandalen også at udmønte sig: For eksempel har VW skåret 39 procent af topledelsens bonusordninger – men først efter krav fra medarbejder-repræsentanterne i selskabets bestyrelse. Det årlige aktieudbytte er reduceret med 97 procent og endelig vurderer VW selv, at indtjeningen vil falde med cirka fem procent i år.
Lidt optimisme spores dog i et ellers helt igennem forfærdeligt årsregnskab: VW-koncernen forventer at sælge omtrent lige så mange biler i 2016 som sidste år.
Læs også: Man tager en PC og et plasticrør…