Diesel-skandalen giver VW det første kvartalsunderskud i 15 år. Samtidig falder salget, så Toyota atter overhaler VW som verdens største bilproducent.
Første kvartalsunderskud i 15 år, vigende salg og et farvel til titlen som verdens største bilproducent. Sådan lyder regnestykket efter ‘dieselgate’n – skandalen hvor VW er blevet taget i at fuske med miljøgodkendelsen af op mod 11 millioner biler med dieselmotor.
Det er første gang de umiddelbare omkostninger efter skandalen kan gøres op, og det skyldes, at VW netop har offentliggjort regnskabet for tredje kvartal. Regnskabet er hårrejsende læsning: Mens VW-koncernen i tredje kvartal sidste år leverede et driftsoverskud på 24 milliarder kroner, lyder regnestykket denne gang på et underskud på 26 milliarder kroner.
For VW er det første gang i 15 år, at den ellers så finansielt stærke koncern går i rødt i et kvartalsregnskab. Ifølge regnskabet har ‘dieselgate’ altså allerede kostet VW den nette sum af 50 milliarder kroner – lidt mere end de 48 milliarder, som koncernen oprindeligt satte til side.
”Tallene viser på den ene side styrken i VW-koncernen og tydeliggør på den anden side virkningerne af den aktuelle situation,” lød det lakonisk fra den nye VW-chef Matthias Müller i forbindelse med offentliggørelsen af det negative kvartalsregnskab.
Regningen kan nærme sig 600 milliarder kr.
Müller’s utaknemmelig opgave er dels at rydde op i en tilsyneladende usund virksomhedskultur og samtidig styre koncernen gennem sin største krise nogensinde. En krise af så monumentale dimensioner, at den ifølge brancheanalytikere forventes at komme til at koste VW et sted mellem 150 og 580 milliarder kroner.
Müller og VW har allerede meldt ud, at der blandt andet skal skæres i udviklingsomkostningerne og antallet af bilmodeller for at skaffe penge til bøder, sagsanlæg og hjemkaldelse af 11 millioner biler med snydesoftware. Det i sig selv vil i et eller andet omfang bremse både omsætning og indtjening i VW-koncernen.
Resultatet kan allerede ses i salgsstatistikkerne: Efter første halvår havde VW for første gang indfriet ambitionen om at være verdens største bilproducent. Tre måneder og en gigantisk skandale senere må VW atter overlade topplaceringen til japanske Toyota.