VW skifter strategi. Flagskibet Phaeton skal føre an i en større satsning på elbiler, ladehybrider skal prioriteres og så skifter VW til en ny og renere dieselteknologi
Der er dømt forårsrengøring hos VW efter afsløringen af fabrikkens fusk med emissionsværdierne på op mod 11 millioner dieselbiler. Både i overført og direkte forstand får ’dieselgate’ nu VW til at skifte strategi, forklarer koncernen i en pressemeddelelse.
Her og nu skal der skaffes penge til de milliarder af kroner, som VW kan se frem til at aflevere i form af bøder fra miljømyndigheder samt sagsanlæg fra VW-ejere. Det sker ved at skære én milliard euro – knapt 7,5 milliarder danske kroner – om året i udviklingsomkostninger. Effektiviseringer skal også skaffe penge i ’bødekassen’.
Mere overraskende er det, at VW vælger at fortsætte med udviklingen af 2. generation af flagskibet Phaeton. Den nuværende Phaeton har altid været en underskudsforretning, og der var rygter om, at man ville droppe afløseren for i stedet at bruge pengene på ’dieselgate’. Men nu sadler VW om. Phaeton fortsætter – men i stedet for forgængerens 12-cylindrede motorer og firehjulstræk, skal Phaeton II være en ren elbil med masser af kW under hjelmen og en rækkevidde på op til 500 km. Med andre ord bliver flagskibet VW’s svar på Teslas succesrige Model S.
Og VW’s nyvundne interesse for elbiler stopper ikke her. En ny platform kaldet MEB skal danne grundlag for en ny generation af elbiler for alle koncernens mærker, der med en rækkevidde på 300 km pr. opladning skal sætte skub i salget af elbiler til almindelige forbrugere. Til sammenligning kører en e-Golf i dag godt 200 km på en opladning – og det er for lidt til et folkeligt gennembrud.
AdBlue i dieseltanken
Der er også dømt højspænding i VW’s afdeling for hybridbiler. VW er godt i gang med fine lade-hybrider som Golf GTE og Passat GTE, der både kører på strøm og benzin og kan lade batteriet i en stikkontakt – og det er kun begyndelsen. Tyskerne vil udvikle flere ladehybrider og opgradere bilernes elektriske system fra 12 volt i dag til 48 volt.
Endelig skal VW’s dieselbiler naturligvis gøres så rene, at de kan overholde miljøkravene. Det skal ske ved at droppe den nuværende – og fejlslagne, som skandalen har vist – satsning på dieselmotorer med såkaldt NOx-fælde. I stedet vil VW gøre som bl.a. Mercedes, der bruger tilsætningsstoffet AdBlue til at gøre dieselmotorernes udstødning tilstrækkelig ren. AdBlue-teknologien er effektiv, men også dyrere og mere besværlig, fordi den kræver, at alle biler forsynes med en ekstra tank til tilsætningsstoffet, der løbende skal påfyldes. Merprisen anslås at være mere end 2.000 kr. per bil i produktionen, og det kan gøre VWs kommende dieselmodeller mange tusinde kroner dyrere ude hos forhandlerne.