Dobbelttest: Audi Q4 e-tron mod VW ID.4 – fin eller folkelig

BILTEST: Audi Q4 og VW ID.4 er samme elbil i forskellig indpakning – men den fine er 40.000 kr. dyrere end den ’folkelige’. Holder det?

Hvilken bil? 

Praktisk SUV-design, respekterede navne og senest markante prisfald, gør Audi Q4 e-tron og VW ID.4 til to af Danmarks bedst sælgende elbiler. Begge blev lanceret i 2021 og fik for nylig et omfattende midtvejs-facelift med forbedret software, mere udstyr og en ny elmotor, der øger ydelsen fra tilbagelænede 150 kW (204 hk) til overskudsagtige 210 kW (286 hk). Trods flere kræfter bruger den nye motor mindre strøm. Audi Q4 har en rækkevidde på 530 km efter WLTP-normen, mens VW ID.4 når ud på 560 km.
Her tester vi de to søsterbiler og konkurrenter i deres mest populære udgaver, der efter vores vurdering også giver mest for pengene: Audi Q4 e-tron 45 Progressive til 420.000 kr. og VW ID.4 Style til 380.000 kr. Spørgsmålet er, om den fine Audi er 40.000 kr. mere værd
end sin folkelige fætter fra Wolfsburg. Det finder vi ud af her.

Vidste du at?

Q4 og ID.4 benytter præcis samme teknologi. Begge står på VW-familiens MEB-platform, der er den første dedikerede platform til elbiler, som VW har udviklet. Første bil på MEB var den Golf-store ID.3, der fik en svær fødsel. Softwaren var simpelthen ikke færdigudviklet, da de første ID.3 blev udleveret til kunderne. Senere, da varianterne VW ID.4, Audi Q4, Skoda Enyaq og Cupra Born fulgte i hurtig rækkefølge, blev det bedre. Men først med det aktuelle facelift, begynder den drilske software at være fri for børnesygdomme og nemmere at betjene. Det vender vi tilbage til.
Trods begyndervanskelighederne kan VW prale af at være blandt de første, der for alvor svarede Tesla igen med en dedikeret elbil. Andre nølede endnu mere. Det har bl.a. betydet, at VW i dag sælger MEB-teknologien til Ford, der bruger den i deres kommende Explorer og Capri elbiler.

Hvordan er førerpladsen?

Både Q4 og ID.4 er designet som SUVere og byder derfor på en hævet førerplads med godt udsyn over vejen. Og det er netop her i førersæderne, at du oplever den største forskel på de to biler.
Audi har designet en Audi-typisk førerplads med omfattende, digital instrumentering bag rattet og en central skærm, der ser lille ud sammenlignet med den i ID.4. Til gengæld har Audi ofret penge på en række fysiske knapper, der gør det nemmere at justere især klimaanlægget. Sæderne med lændestøtte er også bedre.
VW går mere spartansk til værks. Instrumenteringen er reduceret til et lille digitalspeedometer, mens den store, centrale skærm styrer stort set alt. Du skal derfor arbejde mere med menuer i ID.4, og det kræver både mere tid og opmærksomhed. Stemmestyringen er ikke meget bevendt – ofte svarer den bare, at den ikke kan udføre din kommando.
VWs spareiver slår fuldt igennem i døren, hvor der kun er to knapper til fire sideruder. Du skal altså først trykke på en knap for at bestemme, om du vil rulle de forreste eller bagerste sideruder ned. Det, skal vi hilse og sige, bliver du pænt træt af…
De to biler deles om et endnu større irritationsmoment: Rat med overfølsomme touchfelter i stedet for rigtige knapper. Resultatet er alt fra afbrudt fartpilot til skift af radiostation – helt utilsigtet. Flere gange oplevede vi, at blot varmen fra ens hånd var nok til at få systemet til at reagere. Det er vanvittigt irriterende.

Hvordan opleves kabinen?

Pladsen er omtrent lige god i Audi Q4 og VW ID.4 – og det vil sige særdeles gæstfri både for og bag. Bagsædet nyder godt af en flad bund uden kardantunnel og modsat mange andre elbiler, sidder du kun med let bøjede ben og god støtte under lårene.
Begge bilers bagagerum er store og regulære, men også med en høj læssekant. Ladekablet kan placeres i et rum under gulvet. Vi vil foretrække et frunk foran, så du altid kan komme til kablet uden at skulle fjerne eventuel bagage først. Pladsen er til det under motorhjelmen, men hverken Audi eller VW udnytter den oplagte mulighed.
En stor forskel på bilerne er finishen og den oplevede kvalitet af kabinerne. VW ID.4 er berygtet for en nærmest rustik kabine med masser af hård plastic, som vi mere forbinder med det rumænske discountmærke Dacia end tyske VW. Det ændrer faceliftet ikke på. Stemningen er mere eksklusiv i Audi Q4. Kigger og mærker du efter, er Q4 e-tron dog ikke på niveau med den finish, vi normalt forbinder med Audi. I begge biler mærker man konsekvensen af, at det er dyrt at udvikle elbiler, når man samtidig har betalt over 200 mia. kr. i bøder efter dieselskandalen i 2015.

Er sikkerheden i orden?

Ja, både Audi Q4 e-tron og VW ID.4 slap i 2021 fra Euro NCAPs crashtest med fem ud af fem stjerner i den samlede bedømmelse. Egentligt ikke overraskende, eftersom bilerne deler platform og al sikkerhedsteknik. Begge scorer også flotte 93 pct. i passagerbeskyttelse og har moderne og velfungerende sikkerhedsudstyr. Fra aktive sikkerhedsassistenter, der skal undgå sammenstød til en airbag mellem forsædepassagererne, der forhindrer hovedskader ved sidekollisioner. Q4 og ID.4 har det hele og bruger arsenalet af sikkerhedsudstyr optimalt.
Bruger man lup, finder man lidt overraskende små fordele til den billigste af søsterbilerne: VW scorer en smule bedre i fodgængerbeskyttelse og aktive sikkerhedsassistenter som skilteassistent og evne til at ’se’ tværkørende cyklister.
Siden er NCAP-testen skærpet flere gange, men vores vurdering er, at både Q4 og ID.4 er up-to-date på sikkerhed.
Læs mere hos Euro NCAP her om Audi Q4 og VW ID.4.

Se også videoer herunder:

Hvordan kører de?

Ikke overraskende er køreoplevelsen næsten identisk i Audi Q4 og VW ID.4. Og det er fint, for begge biler byder på en helstøbt køreoplevelse, der rammer et fint kompromis mellem komfort og dynamik. Styringen giver ikke meget feedback fra vejen, men er præcis og nem at dosere. I skarpe sving styrer begge biler ret ’fladt’ med behersket krængning. Vejgrebet opleves solidt, og baghjulstræk giver både balance, et godt afsæt ud af sving og et fravær af uønsket træk i rattet. Uden motorstøj hører man til gengæld lidt sus fra sidespejle og rummel fra dækkene, men det er på et lavt niveau.
Den lille, men mærkbare forskel ligger i affjedringskomforten. Begge biler er blevet bedre til at filtrere ujævnheder fra – med en fordel til Audi, der lige er en tand mere komfortabel. Det virker simpelthen som om, at der sidder bedre og sikkert også dyrere støddæmpere i Q4.

Hvordan er motoren?

Den nye motor er en klar forbedring. Forgængerens 150 kW (204 hk) havde rigeligt at se til i biler, der vejer over to ton. Med den nye på 210 kW (286 hk), får du ikke bare det helt rigtige kraftoverskud, men også en mere effektiv motor, der kører længere på strømmen. Vi nåede et imponerende lavt forbrug i Q4 på 6,7 km/kWh i testugen præget af meget motorvejskørsel ved 20 grader. Det er bedre, end de 6 km/kWh, som WLTP-normen lover.
VW ID.4 blev udsat for mere motorvejskørsel ved samme varmegrader, og derfor er de målte 6,1 km/kWh absolut godkendt. Du kan altså forvente en reel rækkevidde på 460 til 510 km om sommeren. I kolde vintertemperaturer bør det kunne blive til mellem 320 og 350 km rækkevidde – det er udmærket.
Hvad angår ladning er der en interessant forskel på bilerne. Audi nøjes med 135 kW lynladning, mens VW ID.4 topper ved 175 kW. I praksis er der ingen forskel – begge lader 10-80 pct. på 28 min. Forskellen ligger i ladekurverne. ID.4 tager en masse strøm i starten og fader så, mens Q4 holder spændingen oppe i længere tid.

Passer prisen?

Ja, uden at vi lige frem vil kalde de tyske søstre for billige, er begge både blevet bedre, mere veludstyrede og billigere. Det kan vi takke Tesla for, der med gentagne prisfald gennem 2023 pressede samtlige konkurrenter til at følge med ned i pris.
Både Q4 og ID.4 har alt det udstyr, som du gerne vil have. Du mangler måske bare et anhængertræk, og her kan begge udstyres med et lækkert, eldrevet ét af slagsen. Selv metallak er faktisk inkluderet i prisen hos VW, mens Audi forlanger godt 6.000 kr.
Enkelte detaljer som eljusterbare forsæder og glastag koster dog fortsat ekstra. Det er standard i flere af konkurrenterne.
Det mest presserende spørgsmål er, om Audi Q4 er 40.000 kr. mere værd end VW ID.4? Hvis du vil have lidt mere komfort, bedre betjening og en lidt lækrere finish, så ja.

Er der alternativer?

Den vel nok største konkurrent kommer fra egne rækker – nemlig søsterbilen Skoda Enyaq, der benytter præcis samme teknik. Og vi er tilbøjelige til at udpege Enyaq som det gyldne kompromis med samme plads og pris som ID.4 og en bedre finish, der ikke lader den finere Audi Q4 noget efter.
Tesla Model Y – verdens mest solgte bil – som Long Range med baghjulstræk og 600 km rækkevidde til 350.000 kr. er også et uhyre kompetent alternativ med mere plads, udstyr og power end de tyske tvillinger. Ja, faktisk skal du nok være anti-Tesla, for ikke at placere den øverst på indkøbslisten.
Vil du have fremtidssikret 800 volt teknologi med lynhurtig lynladning, er de koreanske kusiner Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 til henholdsvis 350.000 og 380.000 kr. to spændende alternativer. Det samme gælder den helt nye, kinesiske Xpeng G6 med tilsvarende 800 volt teknologi og Model Y-design til 370.000 kr. for Long Range udgaven med masser af udstyr og 570 km rækkevidde.
Endnu mere rækkevidde og fornem fransk komfort fås i Årets Bil i Europa, Renault Scenic Electric, der kører 625 km på en fuld opladning og alligevel koster moderate 365.000 kr.
Så selv om Audi Q4 og VW ID.4 er blevet mærkbart bedre, befinder de sig fortsat i knivskarp konkurrence med flere kompetente alternativer.

Konklusion: 

Audi Q4 e-tron
For:
Køreegenskaber, komfort, betjening
Imod: Lidt dyr

VW ID.4
For:
Allround-kvaliteter, 10 pct. billigere end Q4
Imod: Rustik finish, menu-tung betjening 

Hvilkenbil siger:

Midtvejs-opgraderingen holder i den grad både Audi Q4 og VW ID.4 inde i kampen mod nyere konkurrenter. Sværger du til tyske allround-kvaliteter og vil du have noget andet end verdens mest solgte bil eller en kinesisk opkomling, bør både Q4 og ID.4 stå højt på indkøbslisten. Det udløser fire fuldfede stjerner til begge. Også Q4, der faktisk tilbyder ret præcist 10 pct. ekstra komfort og finish i forhold til ID.4.

FAKTA: Audi Q4 e-tron 45 / VW ID.4 Style
Fakta Audi Q4 e-tron Progress 45 VW ID.4 Style
Vejl. pris 420.000 kr. 380.000 kr.
Årlig ejerafgift 780 kr. 780 kr.
Garanti (rust/mekanik) 12/2 år 12/2 år
Garanti batteri 8 år eller 160.000 km 8 år eller 160.000 km
Sikkerhed Euro NCAP 5 af 5 stjerner 5 af 5 stjerner
Længde/bredde/højde 459/186/161 cm 458/185/161 cm
Bagagerum (min/max) 520 – 1.490 liter 543 – 1.575 liter
Vægt 2.145 kg 2.124 kg
Anhængervægt 1.200 kg m. bremser 1.200 kg m. bremser
Batterikapacitet 77 kWh 77 kWh
Forbrug, WLTP 6,0 km/kWh 6,2 km/kWh
Forbrug målt 6,7 km/kWh (mest landevej) 6,1 km/kWh (motorvej)
Rækkevidde 530 km 560 km
Ladeevne 11 kW AC, 135 kW DC 11 kW AC, 175 kW DC
Opladningstid 10-80 pct. på 28 min. 10-80 pct. på 28 min
Effekt 210 kW (286 hk), 545 Nm 210 kW (286 hk), 545 Nm
0-100 km/t 6,7 sek. 6,7 sek.
Topfart 180 km/t 180 km/t
Metallak 6.250 kr. Inkluderet.
Særligt standardudstyr i Audi Q4 og VW ID.4:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, p-sensor for og bag samt bakkamera og 360 gr. view, blindvinkelalarm, varme i forsæder, Apple Carplay, trådløs opladning af mobil, navigation, nøglefri adgang og start, eldrevet bagklap, 19 tommer alufælge, varmepumpe. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

VW ID.4 har desuden tonede ruder bag, større skærm på 13 tommer og LED-matrix forlygter.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here